The Development of an Order Delivery Strategy for a Multinational Firm
Abstract: Syftet med denna studie var att utveckla en ny strategi inom kundorderuppfyllelse (order fulfillment) för LG Electronics Nordic AB. Denna kundorderuppfyllelsestrategi kallas strategi för leverans av order (order delivery strategy, ODS) som syftar till att finna en lämplig balans mellan order ackumulering och logistik kundservice. Huruvida en balans kan uppnås på båda dimensioner samtidigt är tveksamt. Däremot har författaren balanserat dessa dimensioner med hjälp av sin egen form av analys som föreskrivs särskilda leveransdagar för LG: s befintliga kunder. Med detta huvudmål i fokus, var ett annat mål att undersöka vilka konsekvenser ODS genomförandet kan ha på företagets leverantörskedja.
Att genomföra denna studie har författaren undersökt två former av data. Den första forskningsdatan bestod av intervjuer med anställda på LG. Det andra materialet samlades in från LG i form av orderdata. Författaren analyserade båda formerna av uppgifter vilket hjälpte till att underlätta konceptet bakom ODS.
Resultaten indikerade på att ett ODS genomförande ger logistiska kostnadsbesparingar och mindre täta leveranser. Detta förbättrar också orderplockning, orderhantering och logistik kundservice på LG. Närmare bestämt har bolagets nuvarande kundorderuppfyllelsestrategi utredds om ODS tillhandahöll mindre leveranser till sina befintliga kunder. Dessutom tyder funnen information på att LG bör fokusera på medelstora kunder i Sverige, eftersom detta leder till mindre transporter och kostnadsbesparingar inom transport.
Den viktigaste slutsatsen är att företaget bör behålla sin nuvarande kundorderuppfyllelsestrategi. De bör dock komplettera denna strategi genom att genomföra ODS eftersom det förbättrar prestandan i försörjningskedjan vilket i sin tur leder till bättre resultat. Det rekommenderas också att LG bör följa upp sin nuvarande kundorderuppfyllelsestrategi och ODS var sjätte månad.
CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)