Redesign of an Instrument Panel Cluster in the electric vehicle Saab Zero Emission

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Pontus Andersson; Johan Ericsson; [2011]

Keywords: ;

Abstract: Att köra en elbil kan skilja sig från ett traditionellt fordon på flera sätt. Förväntningarna från föraren måste tas i beaktning när användargränssnittet i bilens instrumentpanel utformas. Denna masteruppsats behandlar test, utvärdering och nydesign av Huvudinstrumentet i Saabs elbil Zero Emission. Huvudinstrumentet är den del av instrumentpanelen som sitter framför ratten och innehåller mätartavlor och andra instrument. Andra områden såsom mittkonsolen och musik- och navigatorsystem inkluderas inte i studien. Huvudinstrumentet testades och utvärderades med metoder, bland andra heuristisk utvärdering, Cognitive walkthrough och användartest. Användartesten utfördes i en körsimulator med hjälp avtänk-högt-metoden för att möjliggöra för observatören att följa med i testpersonen tankebanor. Med hjälp av resultaten från testutvärderingen skapades en ny design av huvudinstrumentet. Övergripande upplägg och design av individuella delar av klustret utformades parallellt. När ett slutgiltigt upplägg valts, med hjälp av en beslutsmatris, lyftes sedan individuella delar in för att skapa en komplett lösning. Resultatet blev ett huvudinstrument anpassat för en elbil. Hastighetsmätaren är analog medan resten av instrumentet visas på en sju tum stor färgdisplay. För att undvika kognitiv överbelastning kan cellerna, som innehåller de olika instrumenten, expanderas och förminskas. I sitt expanderade läge visas mycket information medan bara den viktigaste informationen visas i det förminskade läget. Endast en cell i taget kan vara expanderad, och detta styrs med knappar på ratten. Användargränssnittet är avsett att vara mer lättanvänt och kognitivt ergonomiskt. Instrumentet implementerades i Saab körsimulator för att möjliggöra framtida test och utvärdering. För att ytterligare förbättra och utveckla användargränssnittet bör det testas och resultatet jämföras med resultatet från dagens användargränssnitt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)