ChatGPT in English Class : Perspectives of students and teachers from Swedish Upper Secondary schools

University essay from Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

Abstract: Studien utforskade användningen av den Artificiell Intelligens chatbot, ChatGPT, i undervisningen av engelska (ELT) och hur elever och lärare på svenska gymnasieskolor uppfattade användningen av ChatGPT i engelskundervisningen. Studien har samlat båda kvantitativa data från 63 gymnasieelever genom en online-enkät och kvalitativa data från intervjuer med två engelsklärare på gymnasienivå. Forskningen undersökte i vilken utsträckning och för vilka syften elever använde ChatGPT, förändringarna i undervisningsmetoder inom ELT, samt fördelar och utmaningar med ChatGPT ur lärarnas perspektiv. Studien använde teoretiska ramverk som The Unified Technology Acceptance and Use of Technology (UTAUT), Language teacher cognition och Learner Autonomy. Resultaten indikerar att elever huvudsakligen använder ChatGPT för idegenerering och inspiration. Dock har anvädningen av ChatGPT för engelskinlärning inte blivit populär bland eleverna. Förändringar i undervisningsmetoder märks främst i klassrum bedömningar, aktiviteter, och hjälp med lektionsplanering och materialförberedelse. Fördelar med ChatGPT inkluderar idegenerering, främjande av Learner Autonomy, medan utmaningar inkluderar oro för tillförlitlighet, begränsad inlärning, och frågor om akademisk ohederlighet. Detta understryker behovet av noggrant övervägande vid inkluderingen av ChatGPT i pedagogiska sammanhang.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)