ATEX classification for construction of bio-fuel factory

University essay from Institutionen för teknik och naturvetenskap; Tekniska högskolan

Author: Eva Renbjörk; [2007]

Keywords: ;

Abstract: Detta examensprojekt är utfört på Ageratec AB som ligger strax utanför Norrköping. Syftet med hela examensprojektet är att göra layoutritningar som används vid ATEX-klassning för byggnationer av biobränslefabriker, som sedan skall ut till beställaren/kunden. Min huvuduppgift var att rita en layoutritning för en speciell modell av biobränslefabrik - processor P1000. Detta från uppmätning av processor P1000 till färdig layoutritning i 3D uppritad i AutoCAD, med klassningsplan över farliga ställen och zoner i fabriken. Tanken var att om tiden medgav skulle även ritningar tas fram för de resterande modeller av biobränslefabriker, vilket inte blev fallet. Ageratecs kunder måste nämligen ta hänsyn och följa ATEX-direktiv för arbete i explosionsfarlig miljö som gäller för att driva en biobränslefabrik. Vad ATEX-klassning innebär, hur en biobränslefabrik byggs upp och fungerar från början till färdig framställning av biobränsle samt en översikt över de olika typer av biobränslen som finns, tas upp i denna rapport. Ageratec startade år 2004 av Gert och David Frykerås. Det är ett familjeföretag med en omsättning på 30 miljoner per år och 32 anställda år 2007. Ageratec tillverkar och säljer helautomatiska processorer över hela världen i olika storlekar som hanterar en volym mellan 1000-288 000 liter biodiesel per dygn. Biobränslefabrikerna är helautomatiskt styrda med hjälp av ett PLC-system från Mitsubishi Electric. Processorerna är framtagna för framställning av biobränsle av vegetabiliska oljor, där anläggningen renar oljan och tillsätter metanol eller etanol. Produkten som kommer ut ur anläggningen är så rent och lättflytande att det kan användas som bränsle till dieselmotorer som det är eller blandas med vanlig diesel. Med hjälp av utrustning från Ageratec så är det nu möjligt för rapsodlare att även bli lokala drivmedelsproducenter och förvandla den odlade rapsen till biodiesel. Det enda som krävs är en processor från Ageratec samt tillgång till någon typ av fettsyra. Tider och sekvenser sköts automatiskt av PLC-systemet vilket gör att kunden inte behöver tänka på sådant. Biodiesel/RME (RapsMetylEster) är ett miljöbränsle som bildar koldioxid men skillnaden är att den mängd koldioxid som bildas av biobränslet är samma mängd som växterna behöver för sin tillväxt. Biodiesel släpper ut 60-80 procent mindre utsläpp av växthusgasen koldioxid jämfört med vanlig dieselolja. Koldioxidhalten ökar alltså inte vid förbränning av biobränsle. Det enda som bidrar till växthuseffekten är koldioxid, därför måste vi vara noga med att inte odla mer än vad vi behöver. Den svenska regeringens mål är att 5,75 procent av transportbränslet år 2010 ska utgöras av förnyelsebara drivmedel. Den svenska rapsarealen har ökat med över 70 procent, till 95 000 hektar under de senaste åren. De flesta dieselmotorer behöver inte anpassas på något sätt för att köra på biodiesel.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)