Ut och Lek! : ett idéförslag för Brännans förskolegård vid Norrlandskusten

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Examensarbetets syfte är att skapa ett idéförslag som visar hur en förskolegård längs Norrlandskusten kan gestaltas för att stimulera barns allsidiga utveckling och välbefinnande. Gestaltningen utgår från Brännans förskolegård i Skellefteå och ska vara ett inspirerande exempel på hur utomhusverksamheten kan förhålla sig till de klimatförutsättningar som råder i kommunen. Utformningen ska samtidigt vara ändamålsenlig för den pedagogiska verksamhet som bedrivs. Förskola är det första steget i det svenska utbildningssystemet och ska lägga grunden för det livslånga lärandet. Verksamheten ska främja barns lärande utifrån de mål och riktlinjer som anges i förskolans läroplan och i skollagen. Idag pågår en urbaniseringstrend över hela landet och likaså i Skellefteå kommun. Allt fler vill flytta in till staden och kraven på fler förskoleplatser ökar. För att möta behovet byggs ett antal nya förskolor inom kommunen. Skellefteå ligger längs Norrlandskusten och präglas av ett klimat med tydliga årstidsväxlingar. Detta kräver att gestaltning av förskolegårdar tar hänsyn och anpassas till de förutsättningar som råder. För att besvara arbetets frågeställningar nyttjades flera olika arbetsmetoder. Skissande med papper och penna var arbetets främsta metod. I övrigt användes sökande av inspiration och teori, platsbesök, inventering, analys, gestaltningsprogram och en skissprocess som innefattade flera arbetsmoment. Arbetets teoretiska utgångspunkter kommer från olika kunskapsområden. Dessa behandlade bland annat varför barn mår bra av att leka i gröna miljöer, hur fysisk aktivitet i unga år påverkar människan positivt och att barn naturligt söker sig till riskfyllda lekar. Till arbetets utgångspunkter hör även aktuella planeringsverktyg och styrdokument som finns i Sverige idag. Dessa dokument kan sorteras under nationell, kommunal och lokal nivå och finns till för att underlätta skapandet av ändamålsenliga förskolegårdar. Dokumenten hjälper bland annat beslutsfattare, beställare, landskapsarkitekter och rektorer att ta bättre beslut vid ny- och ombyggnationer. Genom skissprocessen skapades förslaget ”Ut och lek!” som exemplifierar hur en förskolegård belägen vid Norrlandskusten kan gestaltas för att stimulera till utveckling och välbefinnande samt vara ändamålsenlig för den verksamhets som bedrivs inom förskola. Gestaltningsförslaget visar hur gården skulle kunna se ut samt brukas och är en inspirationskälla som riktar sig till landskapsarkitekter, kommunala tjänstepersoner, verksamma inom barnomsorg och förvaltare av barns utemiljöer. Förslaget riktar sig främst till personer i Västerbotten, men kan också användas vid likartade projekt i kommuner med liknande klimat och förutsättningar. Slutligen förs en diskussion om förslagets för- och nackdelar utifrån arbetets teoretiska utgångspunkter och inspiration och arbetets metoder.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)