Förtroende i skogliga affärsrelationer : skogsägarens förtroende för virkesköparen beroende av skogsägarens avstånd till skogsfastigheten

University essay from SLU/Dept. of Forest Resource Management

Abstract: Den här studien genomfördes i samarbete med SCA Skog AB eftersom att de upplevde ett behov av att förstå hur skogsägare resonerar kring begreppet förtroende i skogliga affärsrelationer. Konkurrensen bland virkesköpande organisationer om skogsägares virke ökar i takt med industriernas ökade efterfrågan på råvara och i och med urbaniseringen och den skiftande skogsägarstrukturen. På grund av detta har skogsföretag intresse i att bygga långsiktiga relationer med privata skogsägare. Långsiktiga och starka affärsrelationer bidrar till ökade marknadsandelar, ökad försäljning och därmed större vinst. Syftet med den här studien var att studera skogsägares förtroende för virkesköpare i den skogliga affärsrelationen beroende om skogsägaren är närskogsägare eller distansskogsägare. Syftet var också att studera hur variablerna virkesköparens skoglig kompetens, kommunikationen mellan parterna, virkesköparens vilja att kundanpassa och virkesköparens lokal anknytning påverkar skapandet av skogsägarens förtroende för virkesköparen i en skoglig affärsrelation beroende om skogsägaren är närskogsägare eller distansskogsägare. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa djupintervjuer med nio skogsägare, fyra närskogsägare och fem distansskogsägare. Resultatet från studien visar att både närskogsägares och distansskogsägares förtroende skapas genom förutsägelseprocessen. Skogsägarnas förtroende för virkesköparen innefattar framförallt att de kan lita på att virkesköparen håller avtal och är ärlig. Skogsägarna anser också att förtroende beror av virkesköparens vilja att kundanpassa och dennes förmåga att kommunicera vad som händer under affären med skogsägaren.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)