The 21st Century Retail Experience: A case study of IKEA in Sweden

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Numera, är shopping mer än bara ett sätt att införskaffa produkter och tjänster. I samband med den ökande konkurrensen mellan företagare, så bör de hitta sina konkurrensfördelar för att överleva på marknaden. Detaljhandels miljö är ett element som företag kan kontrollera, i syfte till att skapa en upplevelse, vilket leder till kund lojalitet. Syftet med denna studie är att uppnå en djupare förståelse för 2000-talets handels upplevelse. För att uppnå syftet med denna studie har vi valt att utföra en fallstudie på IKEA, genom en deltagande observation.

Resultatet och slutsatsen visar att synupplevelsen är den viktigaste upplevelsen för kunden, i både offline och online miljö. För Butiksimagen så är butiksplanlösning en viktig roll, genom att tillföra en bra handels upplevelse. Butiksplanlösningen styr flödet och imagen i butiken och även sättet företaget väljet att utforma atmosfären i butiken, som belysning och visuell kommunikation. Det är en överraskning att IKEA inte uppmärksammat musik i samma nivå som andra företagare gör. Vidare, sättet som IKEA dekorerar sin butik med egna varor, skapar en miljö liknande ett skådespel som kunder kan vara en delaktig i.

I likhet med butiksmiljön så är webb design viktig för e-shoppare för att enkelt hitta önskad produkt och information. Hemsidan ska reflektera varumärket ut till varje detalj. Visuell teatralisk effekt som 2D/3D är mycket viktig för att leverera en levande upplevelse för kunderna.

Allmänt sett så är varje element som är nämnt i teorin viktig, men det kan vara en dyr investering att täcka varje detalj. Därför borde företagen intensifiera de faktorer som framhäver företagets varumärke och produkter, för därigenom gynna kundens syn upplevelse. Faktorer som musik och dofter, som man kan klassificera som personliga preferenser. Dessa bör hållas neutrala för att undvika en oönskad upplevelse.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)