Design and Implementation of a 2D Acceleration engine for a Video Controller

University essay from Chalmers tekniska högskola/Institutionen för data- och informationsteknik

Author: Björn Fagner; Marcus Gustafsson; [2009]

Keywords: ;

Abstract: Marknaden för små, inbyggda system växer exponentiellt. Mer funktionerkrävs av systemen vilket gör att utvecklare måste hitta nya lösningar ochangreppssätt för att produkterna ska möta efterfrågan. Ett sätt att ökasystemens prestanda är att introducera specialiserade kärnor. Det tillåterprocessorn att delegera arbete medan den arbetar vidare med andrauppgifter.Aeroflex Gaisler AB har utvecklat ett system-på-kisel vilket kan köraLinux. Rendering av grafik lägger dock stor belastning på processorn. Dettaprojekt har utvecklat en IP-kärna som avlastar processorn vid rendering av2D grafik. De accelererade funktionerna är fill rectangle, copy area ochimage blit.Arbetet har gett en acceleration av framebufferoperationerna med mellan10 och 40 gånger i genomsnitt. Oberoende av denna acceleration kommeroperationerna att utföras parallellt med att processorn exekverar andrainstruktioner, vilket är en acceleration i sig.Acceleratorn är begränsad till ett färgdjup på 8, 16 eller 32 bitar per pixeloch en maximal upplösning på 1024x768 pixlar.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)