Organizational buying behavior regarding electric vehicles in Sweden

University essay from Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Author: Mårten Sandström; Jonas Winblad Von Walter; [2013]

Keywords: ;

Abstract: Syftet med detta arbete var att skapa bättre förståelse för industriellt köpbeteende angående elbilar i Sverige. Industriellt köpbeteende är ett väl omskrivet område och ses av många författare som en viktig nyckel till framgång.
Elbilar anses av många vara överlägsna ur ett miljömässigt perspektiv och tros vara vad många kallar framtidens bilar. Politiska påtryckningar, förändringar i kunders efterfrågan och ett ökat fokus på hållbar utveckling har lett till att bilindustrin har investerat betydande summor pengar i att utveckla dessa bilar. Dessvärre har marknadens respons varit under bilindustrins förväntningar, där önskad kunskap om befintliga och potentiella kunders köpbeteende är önskvärt.

För att skapa denna kunskap har följande tre forskningsfrågor undersökts:

“Hur kan köpbeslutsgruppen vid köp av elbilar i Sverige beskrivas”

“Hur kan köpprocessen vid köp av elbilar i Sverige beskrivas?”

“Hur kan organisationers urvalskriterier vid köp av elbilar i Sverige beskrivas”

En teoretisk referensram byggd på vedertagna konceptualiseringar och modeller om köpprocesser, köpbeslutsgrupper och urvalskriterier har utvecklats. Den teoretiska referensramen har sedan jämförts empiriskt genom intervjuer för de två första forskningsfrågorna som därefter utgjorde en bas för en enkätundersökning med 181 respondentsvar för den tredje frågan. Således kombinerar denna uppsats en fallstudie och enkätstudie som forskningsstrategi.
Resultaten visar att köpprocessen för de företag som intervjuats stämmer bra överens med teori i flera avseenden där vissa steg i processen stämmer överens mer än andra. För köpbeslutsgruppen kunde samtliga roller beskrivna i teorin identifieras i empirin. Dock skiljer sig vissa attribut och roller. Resultatet i denna uppsats beskriver också den interna fördelningen av beslutsfattande och externa influenser angående köp av elbilar i Sverige. Slutsatserna visar att fokus på miljö och marknadsföringsmöjligheter är de starkaste skälen till att köpa elbilar idag. Dessvärre visar också slutsatserna att elbilarnas pris, räckvidd och laddegenskaper är stora problem.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)