Creditor protection in credit securities typical to ships and competition in its realisation - a rem study under Swedish jurisdiction

University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

Abstract: Kreditsäkerheter i fartyg kan upplåtas genom ett flertal olika konstruktioner. Denna uppsats avhandlar tre utav dessa varianter; sjöpanträtt i fartyg, retentionsrätt och ägarförbehåll till helt fartyg. Sjöpanträtt i fartyg är en legal panträtt som i princip inte kan upplåtas genom avtal. Sjöpanträtt uppkommer som en giltig sakrätt endast för sådan skada som har ett direkt samband med fartygets verksamhet för ett antal givna grunder. Lön för ombordanställd besättning, hamn- lots- och kanalavgifter, person- och sakskada och bärgarlön. 3 kap 36 § SjöL är uttömmande och inga andra omständigheter kan följaktligen föranleda uppkomst av sjöpanträtt. Sjöpanträtten har en mycket kort preskriptionstid om ett år. Denna kan endast bli föremål för preskriptionsavbrott genom erhållande av kvarstad och efterföljande exekutiv försäljning. Erhålls kvarstad och denna upphävs på grund av omständigheterna i målet fortsätter preskriptionstiden att löpa tills dess sjöpanträtt upphör. Sjöpanträtt är alltid knuten till ett specifikt fartyg och aldrig till en viss skeppsredare eller person ombord. En sjöpanträtt anses kunna uppstå från det att ett fartygsbygge har sjösatts. Överlåts fartyget följer sjöpanträtten principiellt med och är därav direkt oberoende av ägarfrågan. I realisering är sjöpanträtt tillerkänd bästa möjliga förmånsrätt tillsammans med luftpanträtt. I och med att beloppen ofta är så pass små i förhållande till övriga fordringar är det dock rimligt att tro att borgenär med sjöpanträtt ofta blir föremål för utlösningsrätt från annan borgenär med krav på gäldenären. Retentionsrätt kan tillkomma ett flertal olika aktörer. Denna framställning är dock fokuserad på sådan retentionsrätt som tillkommer ett skeppsvarv till följd av gäldenärs bristande betalning följande reparation eller nybygge. Retentionsrätt utövas till skillnad från detentionsrätt över sådan egendom som per juridisk definition inte tillhör retinenten. Denna kan utövas från den tidpunkt det finns något konkret att utöva retentionsrätten emot. Byggnadsmaterial såväl som helt fartyg kan kvarhållas. Retentionsrätten måste utövas mot samma fartyg som vilken rättigheten uppkom och kan inte utövas mot exempelvis ett systerfartyg. Det faktiska användningsområdet för retentionsrätt är i praktiken begränsat till att utgöra ett påtryckningsmedel för att tvinga en gäldenär till betalning genom att denne tvingas avstå från att kunna använda sin egendom snarare än som en faktisk realiseringsåtgärd. Ägarförbehåll är i sig en mycket stark rättighet för en borgenär och en mycket förmånlig säkerhet i egenskap av berättigandet till separationsrätt i ett eventuellt konkursbo. Genom att inkludera och registrera ett sådant i ett kontrakt blir gäldenärens äganderätt, och därigenom sakrättsliga rörlighet, kraftigt begränsad genom en villkorad äganderätt. Gäldenären är inte tillåten att vidta åtgärder med egendomen på ett sätt som är till nackdel för borgenären eller på något sätt till nackdel för borgenärens intresse i egendomen. Borgenären kan självfallet godkänna sådana tredjemansintrång i ägandet men riskerar därigenom att bedömas ha avstått från sitt ägarförbehåll genom att godkänna likvärdig eller bättre rätt i egendomen till annan borgenär. Genom att inkludera ett ägarförbehåll måste parterna ta i beaktande att lagen om avbetalningsköps mellan näringsidkare kan komma att bli tillämplig. Denna begränsar på många sätt borgenärens möjligheter i realiseringen av kreditsäkerheten i händelse av gäldenärs bristande betalningsförmåga.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)