Gestaltning i vinterstaden Luleå : förslag till utformning och belysning av stadens entréer

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Luleå är beläget vid kusten i Norrbotten. Det flacka älvlandskapet och centrums läge på en halvö medför att den visuella kontakten med vatten är god. Det geografiska läget medför att infarterna huvudsakligen koncentreras till två vägar: Älvbrovägen och Bodenvägen. De båda infarterna löper genom natur med vitt skilda karaktärer; den första genom mager tallhed och ondulerande sanddynor och liten kontakt med omgivande bebyggelse, den senare genom moränmark med blandskog och björkbestånd, vikar, områden med storhandel och i närheten av bostadsbebyggelse. Det som är gemensamt för de båda infarterna är att det finns ett behov av att bryta av monotonin i trafikantupplevelsen och förbereda resenärerna på mötet med staden. Här fann jag möjligheten att gestalta för resan från ett mörkt landskap till den upplysta staden. När mörkret lägger sig över Luleå försvinner en stor del av rumsupplevelsen; endast där det är belyst upplever vi rymd. Att använda sig av ljus i gestaltningen tillför ytterligare en dimension och påverkar till stor del hur uterummet upplevs nattetid och vintertid. Eftersom Luleå är en vinterstad råder andra förutsättningar under en stor del av året; snötäcket lägger sig över naturens former och dagarna är korta. I mitt examensarbete har jag koncentrerat mig på hur en vinterstad kan belysas och gestaltas för att framhäva dess positiva aspekter, samt för att ge trafikanten förståelse för det landskap de färdas i. I gestaltningsarbetet har jag främst utgått från platsernas förutsättningar och försökt lyfta fram de huvudsakliga karaktärsdragen. Materialen som jag arbetat med har varit få och valts för deras anknytning till det omgivande landskapet eller Luleås identitet som stad. Målet har varit att de platser som gestaltats utmed de två infarterna tillsammans ska bilda en enhet; de enskilda platserna har relativt låg komplexitet med tanke på referenshastigheterna. Förhoppningen är att de olika platsernas utformning tillsammans ska ge bilistens körupplevelse en bättre rytm, samt att medvetandegöra landskapet och förbereda för mötet med staden. Eftersom mörkret är omslutande kommer en förändrad ljusbild att ändra upplevelsen av landskapet totalt, vilket för med sig ett ansvar vid ljussättningen. Den ljussättning som jag föreslår på varje plats är framtagen med tanke på den omgivande ljusbilden, så att upplevelsen inte blir för omedelbar. Gestaltningen har utvecklats parallellt med ljussättningen och målet har varit att de tillsammans ska bilda en enhet och stärka varandra. Arbetet med utformningen av vägrummen inleddes med litteraturstudier, platsanalys och studieresor. Främst var jag intresserad av hur andra vinterstäder gestaltat utifrån sina förutsättningar, samt hur trafikantupplevelsen kan förbättras utan att ge upphov till distrahering och bländning. Gestaltningsprocessen inleddes därefter med en skissprocess, varefter jag provade idéerna i arbetsmodell och sedan reviderade skisserna till en slutgiltig idéskiss för hur Luleås infarter kan gestaltas och effektbelysas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)