Studentens perspektiv på feedbackprocessen

University essay from Institutionen för industriell ekonomi

Abstract:

Feedback i högskolan är en del av studentens lärande. Därför är det problematiskt om denna feedback inte tolkas rätt eller upplevs sakna innehåll, drivkraft och samspel av studenten. Detta skulle kunna påverka students möjlighet att prestera och att vilja lära vidare. Vi lever i en tid av livslångt lärande det är viktigt att inte studenter slutar lära. Denna studie undersöker hur studenter upplever den feedback som de får genom Illeris lärandedimensioner och Schramms kommunikationsmodell. Studien har en hermeneutisk ansats, vilket inneburit en tolkning av resultat genom den hermeneutiska spiralen och skapandet utav teman i linje med de använda teorierna. Materialet samlades in genom intervjuer. Det visade sig i studien att studenter har både positiva och negativa upplevelser av feedbacken i alla lärandedimensionerna och även i kommunikation mellan lärare och student. Studenter upplever att det finns få möjligheter till att kommunicera med sin lärare om den feedback som givits. Det upplevs också att lärare som lägger ner tid på att läsa igenom och ge tydliga och klara kommentarer upplevs som positiva och det skapar en motivation till att lära. Lärare som skriver få kommentarer upplevs som inte intresserade och skapar ingen motivation till lärande. Mycket av upplevelserna var av negativ art även om det fanns många positiva exempel visar det att någonstans har feedbackprocessen misslyckats med att skapa ett hållbart lärande. Studenternas upplevelser av att mycket feedback som getts har varit dåliga upplevelser bör tas på allvar. Då feedback har en enorm effekt på fortsatt lärande och viljan att lära, vilket framkommer i studien.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)