The Rotterdam Rules - A transport convention for the future?

University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

Abstract: Rotterdamreglerna är en FN konvention med namnet: Förenta Nationernas konvention om avtal om internationell transport av gods helt eller delvis till sjöss. Bakom denna långa titel döljer sig det senaste försöket att reformera och harmonisera lagstiftning som reglerar godsbefordran till sjöss. Rotterdamreglerna blev underskrivna av ett antal länder 2009 i Rotterdam och kommer träda ikraft ifall de erhåller ratifikationer etc. från 20 länder. Reglerna kommer i sådant fall att ersätta Haag, Haag-Visby och Hamburg reglerna som för tillfället är gällande rätt för många jurisdiktioner inom detta område, ett område som idag är reglerat inte bara genom dessa konventioner utan även av regional och nationell lagstiftning av varierande slag. Om Rotterdamreglerna lyckas kommer denna olikformighet att försvinna och lagen som reglerar detta område kommer återigen att bli enhetlig. Detta examensarbete undersöker bakgrunden till de nya reglerna såväl som deras innehåll samt vilka skillnaderna gentemot de gamla reglerna är. De tre olika regelsystem som används inom området idag är alla obsoleta. Det mest använda – Haag-Visby-reglerna är baserat på Haag-reglerna, som är nästan nittio år gamla. Mycket har hänt inom sjöfarten under 1900-talet och det finns därför ett stort reformbehov. Olika reformförsök har gjorts tidigare. Det första försöket var Visbyprotokollet från 1960-talet som trots att det rönte viss framgång, ändå bara åtgärdade de mest akuta reformbehoven och nu har blivit omodernt. Visbyprotokollet följdes av SDR-protokollet som åtgärdade vissa frågor rörande ansvarsbegränsningsbelopp. Det andra försöket var Hamburgreglerna som av olika anledningar blev ett misslyckande. Hamburgreglerna blev bara kort tid efter deras skapelse följda av den Multimodala konventionen som var tänkt att reglera multimodal transport, en konvention som tills idag inte har erhållit tillräckligt stöd trots att den skapades på 1980-talet. Eftersom internationell konsensus har visat sig vara svårt att uppnå så har många nationer bestämt sig för att istället anta nationella eller regionala lösningar vilket har förvärrat situationen. Rotterdamreglerna är skapade mot denna bakgrund. Reglerna har därför utformats så att de ska kunna få stöd från stater som av olika anledningar inte har anslutit sig till tidigare reformförsök såväl som från de som har anslutit sig till tidigare försök. Reglerna bygger på de gamla konventionerna men har också introducerat ändringar som består av både ändringar i gamla välkända bestämmelser såväl som introduktion av regler som behandlar helt nya områden. De nya områdena som täcks av reglerna är t.ex. multimodala transporter och elektroniska transportdokument. Några av de viktigaste ändringarna i befintliga regler är t.ex. avlägsnande av gamla redarvänliga undantagsbestämmelser för transportörens transportansvar, mer omfattande reglering av lastägarens skyldigheter, högre ansvarsbegränsningsbelopp och introduktionen av en begränsad avtalsfrihet för s.k. volymkontrakt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)