Mikrobryggerier : Etableringsfaktorer vid nystart

University essay from Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Abstract: Denna uppsats behandlar ämnena entreprenörskap och affärsutveckling. Syftet är att vi ska undersöka bryggerimarknaden och se vilka problem som kan uppstå vid starten. Detta ska ligga till grund för planeringen av företaget XXX, som kommer att starta ett bryggeri inom de närmsta åren. Kan de konkurrera med de bryggerier som redan finns i branschen? För att samla in material har vi tagit hjälp av den kvalitativa metoden. Vi har intervjuat bryggerier runt om i Sverige samt restauranger i centrala Karlstad. Tillvägagångssättet vi har använt oss av är telefonintervjuer och personliga intervjuer. Vi har haft ett nära samarbete med Emelie Löfman på Stiftelsen Inova och entreprenören Martin Larsson som är upphovsmannen till idén om ett nytt bryggeri. I teoriavsnittet har vi beskrivit de delar som tas upp i empirin, vilket innefattar bland annat entreprenörskap, viktigt vid nystart och konkurrentanalys. Dessa delar ligger till grund i analysen, där vi knyter samman med den insamlade empirin. I uppsatsen har vi behandlat vilka svårigheter som kan uppkomma vid nystart av ett bryggeri. Vi har också tagit upp hur ett bryggeri ska gå tillväga för att lyckas på marknaden och vilka framgångsfaktorer som behövs. Resultatet av undersökningen visar att det finns en chans att starta ett bryggeri men det visar också att branschen är konkurrensutsatt. Det finns många svårigheter vid start, vilket gör det viktigt att företaget är välfinansierat och valt sin nisch. Marknaden styrs mycket av de stora bryggerierna och mikrobryggerierna konkurrerar endast om cirka 1 procent av marknaden. Det visar att det är en svår bransch att nå framgång i. De framgångsfaktorer som behövs för att lyckas i bryggeribranschen är kvalitet, kapital, tid och engagemang.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)