Accessibility to health services in the West Bank, occupied palestinian territory : a minor field study

University essay from Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

Abstract: Det Palestinska Territoriet har sedan 1967 varit ockuperat av Israel. Som följd av ett stort antal oroligheter och protester mot ockupationen har Israel infört restriktioner för rörlighet inom Västbanken och Gaza. Rörligheten är styrd med hjälp av exempelvis vägspärrar och blockerade vägar. År 2002 började Israel bygga en betongmur runt om och inuti Västbanken, trots att det motsätter sig internationell lag och mänskliga rättigheter. Den begränsade rörligheten påverkar i sin tur tillgängligheten för den palestinska befolkningen. Tillgänglighet innebär i den här kontexten möjligheten att nå specifika geografiska platser som kan vara av betydelse för samhällets medborgare, till exempel sjukvård. Målet med denna studie är att uppskatta, kvantifiera och dokumentera den nuvarande tillgängligheten till allmänna sjukhus med hjälp av en GIS-modell som inkluderar vägkvalitet, sjukhus och de Israeliska fysiska hindren. Vid transport till sjukvård kan tid ofta vara en mer avgörande faktor än avstånd och således är tid, i denna studie, det använda måttet på tillgänglighet. Data på väghastigheter samlades in genom hastighetsmätningar och information om fördröjningar vid vägspärrar baserades på intervjuer. När all data var insamlad byggdes ett nätverk med hjälp av GIS som sedan analyserades med Network Analyst. Tre sorters analyser genomfördes, Service Area, Closest Facility och Route. Resultatet visade att de flesta människor bor inom 15 minuter från ett allmänt sjukhus men mer än 25000 människor har ingen tillgänglighet alls i den gällande situationen. 285000 personer måste passera en vägspärr på väg till ett allmänt sjukhus, och förseningen vid vägspärrar kan vara över till tre timmar långa. Resultatet visar också att vägspärrar och barriärer ökar restiden avsevärt, både regionalt och intra-regionalt.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)