The effects of video gaming on university grades

University essay from KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Author: Sam Ajami; Lucas Maupin; [2014]

Keywords: ;

Abstract: I dagens IT-värld har användningen av datorspel ökat enormt och tagit en ordentlig plats i många unga människors upptagna vardag. Som ett resultat av detta har det börjat växa en oro bland många att detta spelande påverkar människorna negativt, speciellt när det gäller de akademiska prestationerna.   Denna rapport är en undersökning för att finna eventuella samband mellan datorspel och högskolebetyg bland studenter.   Undersökningens resultat indikerar att studenter som spelar mer, har större problem med sina betyg än de som spelar mindre. Resultaten indikerar dock också att det inte är spelandet i sig som är orsaken till problemet, eftersom korrelationen mellan antal timmar spenderat på datorspel och betyg, och korrelationen mellan antal timmar spenderat på andra hobbys och betyg, är starkt jämförbara. Detta tyder på att två timmars datorspelande påverkar betygen lika mycket som två timmar av fysisk träning.   Slutsatsen av vår undersökning är att det är tiden som man spenderar på andra saker än att studera, som påverkar betygen. Däremot är datorspel bland de enklaste aktiviteterna att engagera sig i under en längre tidsperiod, och därmed också indirekt bland de mest potentiellt skadliga aktiviteterna för en students betyg.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)