Två skolor & en skolgård : ett gestaltningskoncept med genusglasögon

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Storkyrkoskolan och Estniska skolan ligger i Gamla stan iStockholm. Skolorna har en gemensam skolgård. Delar av skolgården står inför en omgestaltning då skolornas lokaler, som delvis befi nner sig under skolgården, står inför en renovering.Enligt läroplanen har alla barn rätt att vistas i jämställdaskolmiljöer, såväl inomhus som utomhus. Eftersom elevernatillbringar mycket tid på sin skolgård anser jag att den bör granskas ur ett jämställdhetsperspektiv, med genusglasögon.Idag är inte skolgården en jämställd miljö för eleverna. Enfjärdedel, av den redan trånga skolgården, domineras till stor del av pojkars fotbollsspel. När pojkarna spelar fotboll på bollplanen, använder fl ickorna inte planen för sin lek. De leker istället på de resterande delarna av skolgården. När det är färre elever på skolgården leker fl ickorna i större utsträckning på bollplanen. Det indikerar att fl ickorna vill använda planen, men i praktiken inte kandet när fotbollsspelet pågår.Min uppgift i detta examensarbete är att, med landskapsarkitektur som medel, skapa en jämställd miljö för eleverna. Arbete innehåller fyra huvuddelar. Jag börjar med en bakgrundsbeskrivning av ämnet barn och genus. Därefter följer en redogörelse för min inventering av platsen, tillsammans med mina observationer av elevernas användning av sin skolgård. Efter det berättar jag hur elevernabeskriver sin användning av skolgården, samt sina önskemål för sin skolgård. Avslutningsvis redovisar jag mitt gestaltningskoncept för kvarteret Junos skolgård.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)