A UAV mechanism for autonomous landingand transportation of cargo

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Tryggvi Stefánsson; [2014]

Keywords: ;

Abstract: Anvandningen av robotar blir allt vanligare i vardagen och robotar kan klara av alltmer komplexa jobb. Obemannade luftfartyg (UAV) ar en del av denna revolution och de dominerar luftrummet i robotomradet. Framsteg inom elektronik har i hog grad bidragit till de snabba framsteg i robotar och UAV, genom att minska kostnaderna och samtidigt oka kapacitet och minska stromforbrukningen av komponenter. Gemenskapenfor oppen kallkod har dessutom i hog grad bidragit till utvecklingen och anvandningenav UAV i allmanhet. Multi-helikoptrar ar ett nytt ras av UAV som har tagit fart senaretid pa grund av deras mekaniska enkelhet med stod av komplexa elektriska komponenteroch algoritmer for stabilitet. I dag anvandas helikoptrar och andra UAV framstfor ygfotografering, men deras anvandning inom andra omrader ar fortfarande mycketbegransad, bortsett fran forskningsprojekter till exempel pa universiteter och nagra andra foretager. UAV har en stor potential for att anvandas som befordringsmedel och de kunde darmed kraftigt minska kostnaderna och leveranstider. Flera hinder masteovervinnas innan detta kan bli verklighet. For att namna nagra hinder for transportav gods med UAV ar deras begransade formaga av att uppfatta miljoer och ocksa utmaningenmed automatisk grepp av last av olika former och storlekar som ligger pamarken. Malet med detta examensarbete ar att hitta en ny och robust mekanisk losningpa problemet dar huvudfokus kommer att ligga pa att ta tag i lasten.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)