The Use of Employer Branding When Attracting and Retaining Employees

University essay from Luleå/Department of Business Administration, Technology and Social Sciences

Author: Ann-sofie Isaksson; Madeleine Sundström; [2013]

Keywords: ;

Abstract: Idag blir det mer och mer viktigt för organisationer att attrahera och behålla de personer de vill ha. Det är inte bara produkter, service och organisationer som ska varumärkas, utan även organisationen som en arbetsplats. Organisationer måste varumärka sig som ett utmärkt ställe att jobba på, vilket kommer leda till att antalet möjliga sökande till olika positioner kommer att öka. Eftersom många organisationer tävlar mot andra om de mest talangfulla personer, är det väldigt viktigt att attrahera och dessutom ännu viktigare att behålla de anställda man redan har. Vi anser att det inte bara är intressant att få en bättre förståelse för hur organisationer använder sig av sitt employer brand för att attrahera potentiella anställda, utan även hur de använder sig utav det när det ska behålla sina nuvarande anställda, vilket även är syftet med denna uppsats. Omfattningen av denna uppsats är att ta reda på vilka typer av värden som är viktiga för organisationer när de marknadsför sitt varumärke mot potentiella och nuvarande anställda.
Tidigare forskning visar att det finns några viktiga värden som organisationer borde arbeta med för att stärka sitt employer brand. De måste jobba med och förbättra sitt employer brand för att attrahera och behålla anställda då det kommer ge dem fördelar. I denna uppsats utfördes en fallstudie med tre deltagare från en organisation. De tillförde värdefulla uppgifter om hur de själva jobbar med de värden hittade i tidigare forskning angående stärkandet av deras employer brand. Deltagarna intervjuades angående dessa värden samt om de hade några andra värden som de jobbar med gällande deras eget employer brand.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)