Heavy duty vehicle simulation tool for the calculation of fuel consumption and development of a new VECTO gearshift algorithm

University essay from KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Author: Johan Holmberg; [2018]

Keywords: ;

Abstract: Europeiska Unionen har tagit fram ett simuleringsverktyg kallat VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) som kommer användas för obligatorisk certifiering av tunga fordons bränsleförbrukning inom EU. Scania AB har föreslagit en ny algoritm för valet av ilagd fordons-växel. VECTO är skrivet i C och därmed svårt för icke-programmerare att förstå sig på. Därför har Scania lovat att leverera algoritmen som en SIMULINK modell, som använder ett grafiskt programmeringsspråk istället. Detta betyder dock att algoritm-modellen inte kan användas i VECTO, och en ny simulerings-plattform måste skapas för växlingsmodellen.I detta projekt skapades ett simuleringsverktyg för tunga fordon i MATLAB/SIMULINK för att beräkna bränsleförbrukning. Verktyget använder samma standardiserade indata som VECTO för att definiera olika fordon såsom bussar och lastbilar med/utan släp. Syftet var att skapa en plattform varpå Scanias föreslagna växlings-algoritm till VECTO projektet kunde utvecklas och levereras till andra företag för testning, innan beslutet tas huruvida den nya algoritmen ska ersätta den nuvarande.Verktyget analyseras med avseende på intern energi balans, interpoleringssäkerhet och numerisk stabilitet samt jämförs mot både VECTO och två riktiga fordon. Resultatet är en fordonsmodell som beter sig liknande ett riktigt fordon och vars beräknade bränsleförbrukning ligger några procent ifrån verkligheten, och en halv procent ifrån VECTO. Den nya växlings-algoritmen beskrivs ytligt men täcks inte nämnvärt av rapporten. Anledningen till detta är att utvecklingsarbetet av växelvals algoritmen utförts mestadels av Scania och i skrivande stund är den fortfarande under utveckling.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)