Infographics across media channels

University essay from Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

Author: Erik Westermark; [2016]

Keywords: ;

Abstract: Studien behandlar publicering av informationsgrafik i de mediala kanalerna tryck och webb, med fokus på de problem och begränsningar som där kan uppstå. Utgångspunkten är intervjuer med skapare av grafik, granskning av publicerad grafik i de olika formaten samt återkoppling till tidigare forskning och teorier. Två tidningar, en rikstäckande och en lokal, är representerade i studien. Skillnader dem emellan är framförallt deras förhållningssätt till webbplattformen som medie. Den rikstäckande tidningen satsar mer på publicering i webbkanalen än lokaltidningen. De påverkande faktorer som spelar in, enligt intervjuer med grafikerna, är av författaren kategoriserade som: strategi, teknik, resurser samt läsarens påverkan. Granskningen av den publicerade grafiken visar att båda tidningarna publicerar mer grafik i sin tryckta version än på webben. Storleksmässigt bred tryckt grafik kräver omarbetning för att passa in på respektive webbplats.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)