Faktorer och hinder för tillväxt i landsbygdens dagligvaruhandel : om kontanthanteringens påverkan på företagstillväxten

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Dagligvaruhandeln på landsbygden har en betydelsefull roll för landbygdens utveckling genom att bland annat bidra med grundläggande service och skapa arbetstillfällen. Landsbygdens särskildheter som dess gleshet, minskade tillgång till servicetjänster och negativa befolkningsutveckling leder till att dagligvaruhandel på landsbygden verkar under speciella förutsättningar. För att underlätta företagandet är det därför viktigt att identifiera vad som kan förhindra eller begränsa dagligvaruhandelns tillväxt och utveckling. Att lokala bankkontor upphör med att hantera kontanta betalningsmedel förväntas leda till handelssektorn i högre utsträckning förväntas bistå samhället med kontanter. Med en ökad hantering av kontanta betalningsmedel följer även kostnader som kan härledas till kontanthanteringen, något som kan påverka dagligvaruhandlarens lönsamhet. Samtidigt som den ökade kontanthanteringen även kan påverka dagligvaruhandlarens tillväxt i positiv bemärkelse, genom bland annat ett utökat utbud av efterfrågade tjänster. Syftet med denna studie är att identifiera faktorer och hinder för tillväxt hos landsbygdens dagligvaruhandlare, samt att identifiera hur kontanthanteringen upplevs påverka dagligvaruhandelns tillväxt. Semistrukturerade direktintervjuer med tre dagligvaruhandlare på landsbygden används som undersökningsmetod i uppsatsen. Samtliga butiker som medverkar i studien bedrivs som ICA Nära-butiker inom Norrtälje kommun. Studiens resultat visar att det finns faktorer för tillväxt och utveckling hos de studerade dagligvaruhandlarna. Samtliga dagligvaruhandlare har en vilja att växa och utvecklas samt strategier för att uppnå tillväxt. De önskar främst att växa i lönsamhet, men det finns även andra icke-monetära värden som är viktiga för handlarna. Att det fortsatt finns en dagligvaruhandel på orten, att landsbygden behålls levande och att tillgodose människor med service är några faktorer som påverkar företagarna till fortsatt bedriva verksamheterna. I studien identifieras 13 olika upplevda tillväxthinder. Kontanthantering anses inte utgöra ett tillväxthinder hos de studerade företagarna, utan i vissa fall kan kontanthanteringen utgöra en tillväxtfaktor som upplevs som en konkurrensfördel. En stor del av de upplevda hindren överensstämmer med resultat av tidigare studier, men i studien framkommer även andra hinder. Utifrån de tillväxthinder som identifierats i studien har ett flertal policyimplikationer framställts.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)