Selecting sustainability management tools for medium sized companies : Development of a structured method for companies in the retail and energy industrial sectors

University essay from KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Abstract: Inom området hållbarhetsledning så finns det många verktyg som har utvecklats för att hjälpa företag att adressera och hantera olika delar av hållbarhet. Mängden verktyg som finns tillgängliga innebär att det är en utmaning i sig att välja det bästa möjliga verktyget för ett givet företag. För små och medelstora företag finns ytterligare svårigheter inom de flesta delar av hållbarhetsledning, framför allt på grund av begränsade resurser. En av dessa utmaningar är att hitta och implementera lämpliga och användbara hållbarhetsledningsverktyg. Många hållbarhetsledningsverktyg fokuserar på olika områden av hållbarhet, indelade i indikatorer. Olika industrier har olika verktyg som är utvecklade för och passar dem, och lägger olika vikt vid indikatorer baserat på vilken påverkan industrin har inom hållbarhetsområdet. Utöver detta har företag olika krav på hållbarhetsledningsverktyg, baserat på deras unika omständigheter, påverkan, resurser och existerade hållbarhetsarbete. En metod för att hantera valet av verktyg är därför att matcha verktyg och företag baserat på indikatorer och faktorerna beskrivna ovan. Detta projekt försöker förenkla processen att välja verktyg genom att skapa en strukturerad modell för urvalsprocessen, baserad på hållbarhetsindikatorer, och att testa den genom att skapa en verktygslåda med kombinationer av verktyg för två fallstudieföretag. Verktygslådan framtagen i projektet innehåller verktyg företaget använder i nuläget, verktyg som föreslås som komplement, och verktyg som är onödiga att fokusera på då använda verktyg täcker ekvivalenta indikatorer. I det här projektet utfördes två jämförande kartläggningar av verktyg och indikatorer för att testa modellen. Detta baserades på information om verktyg och vilka indikatorer de täcker, tillsammans med information om nuläge och hållbarhetsarbete hos två medelstora svenska företag. De båda företagen är Houdini, som arbetar med produktion och försäljning av kläder, och Jämtkraft, från energisektorn. Den utvecklade modellen kunde användas för att generera förslag på verktygslådor för de båda fallen. Dock visade dessa verktygslådor även modellens begränsningar och brister, såsom exkluderingen av verktyg som inte använder indikatorer, och antagandena att verktygen passar medelstora företag lika bra och producerar lika bra resultat om de täcker samma indikatorer. Projektets slutsats är därför att det är möjligt att använda den här modellen för att välja verktyg baserat på indikatorer, men dess användning begränsas av vad som exkluderas. Dock bör fortsatt vidareutveckling av modellen kunna lösa dessa problem.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)