Samverkan inom CSR : en fallstudie genom Martin & Servera på Svenska Sojadialogen

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: I den här uppsatsen undersöks samverkan för att nå en mer hållbar sojaproduktion. Det innebär att företag tillsammans med en NGO har valt att gå samman för att gemensamt nå en lösning på ett större komplext problem, vilket här är produktionen av soja. Samverkan kan ses som en del av företagets CSR-strategi. Företag kan välja att arbeta med CSR på olika sätt vilket gör det intressant att undersöka hur ett företag ser på just samverkan som en del av sin strategi. I sin strategi väljer företag också att använda kommunikation på olika sätt. Därför kommer denna uppsats även undersöka hur företagets kommunikationsstrategi kan kopplas till deras samverkan. För att undersöka samverkan ur ett företagsperspektiv används en kvalitativ fallstudie på foodservice-företaget Martin & Servera och deras engagemang i Sojadialogen. För att visa vad som tidigare skrivits inom ämnet börjar teorikapitlet med att sammanfatta samverkan sen kommer en kort beskrivning av ett tidigare examensarbete på Sojadialogen. Vidare i kapitlet presenteras sedan lämpliga teorierna för ämnet. Först kommer intressentteori som är relevant för ämnet eftersom intressenter påverkar ett företags strategier på olika sätt. Slutligen presenteras kommunikationsteori och även där kan företag använda sig av olika strategier. Insamlad empiri för studien visar att företagets intressenter påverkar företaget att samverka i Sojadialogen genom att bland annat ställa krav på företagets produkter. Det framgår också att företagets samverkan används som ett stöd för företaget att driva arbetet med CSR-frågor framåt och därmed också svara på produktkraven från intressenter. Det är framförallt empiri, teori och litteraturgenomgång som ligger till grund för analysen. I analysen undersöks hur väl empirin kan kopplas till teorierna och även hur väl empirin stämmer överens med tidigare litteratur. Fallstudien visar att företags engagemang påverkas av bland annat företagets nyckelpersoner och hur samverkansgruppen är utformad. Även dialogen är viktig eftersom den gör att arbetet i samverkansgruppen och företagets enskilda arbete drivs framåt i gemensam takt. Företag använder också sin kommunikationsstrategi mot intressenter för att öka deras medvetenhet i specifika frågor som till exempel soja, men också för att öka intressenters förståelse för företaget. Den här studien är gjord utifrån ett företagsperspektiv. För framtida forskning hade det varit intressant att undersöka andra medlemmar inom Sojadialogen för att kunna jämföra resultatet. Slutligen kan det konstateras att det finns en del utmaningar med samverkan som påverkar företagets deltagande, men om det fungerar kan företaget få stöd i sitt eget arbete med specifika frågor som soja.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)