Communicating Research Services

University essay from Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Author: Jonas Larsson; Daniel Ulvefeldt; [2013]

Keywords: ;

Abstract: Syftet med denna studie är att kunna beskriva forskningsföretags marknadskommunikation. Forskningsämnet diskuterades fram med Swerea Mefos VD, Göran Carlsson. De första diskussionerna behandlade hur marknadsföringsteorier kan appliceras till ett forsknings-företags marknadsföring för att skapa en effektiv marknadskommunikation. För att genomföra studien användes en kombination av kvantitativa och kvalitativa forsknings-metoder, främst intervjuer med kunder till Swerea Mefos. Vidare har studien undersökt om marknadsföringsteorier ska undersökas inom specifika industrier, detta för att förstå om preferenserna skiljer sig åt mellan olika industrier.
Resultaten från denna studie visar att det finns specifika preferenser bland de intervjuade företagen inom undersökta områden. När det kommer till kommunikationskanaler faller preferenserna på telefonsamtal, e-mail, konferenser och vetenskapliga artiklar. Vidare visade datainsamlingen att affärsrelationen påverkar kundens preferenser för en viss typ av kommunikationskanal. När det kommer till deltidsmarknadsföraren inom ett forskningsföretag visar resultaten att kunderna efterfrågar PTM:ens kompetens och kunskap. Vidare är PTM:ens roll att vara säljare, marknadsförare och producera forskningstjänsterna. Utöver det visar resultaten att det även finns en PTM inom kundföretagen, som representerar och försöker sälja in leverantören inom sin egen organisation.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)