How Event Marketing is used to Communicate Place Brands

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Nuförtiden används de strategiska verktygen inom ”branding” ej uteslutande för produkt varumärken men även för plats varumärken. Plats varumärken måste differentiera sig själva gentemot andra platser för att sticka ut och attrahera intressegrupper. Genom att effektivt kommunicera med intressegrupperna kan plats varumärken skörda fördelarna som kommer med starka varumärkesassociationer. Ett relativt nytt och outforskat sätt att kommunicera plats varumärken är genom event-marknadsföring. Event-marknadsföring är ett strategiskt verktyg som används för att kommunicera med intressegrupper, influera kunder och bygga på varumärket. Syftet med denna uppsats är att ge en bättre förståelse för hur event-marknadsföring används för att kommunicera plats varumärken.
För att uppnå syftet med uppsatsen har en kvalitativ fallstudie av svenska skidorter gjorts. Den primära datan samlades in genom semi-strukturerade intervjuer med två erfarna personer inom området varumärkesbyggnad av svenska skidorter.
Resultaten indikerar att platser har olika intressegrupper som de anser vara av mer eller mindre betydelse, men aktiviteterna som platserna genomför påverkar alla intressegrupper, därför kan de olika intressegrupperna anses vara av nästan lika stor vikt. När det kommer till event-marknadsföring håller platser välplanerade långsiktiga event med klart definierade mål. Anledningen och sättet det är gjort på, beror på intressegrupperna, målen, och vad platsen vill kommunicera. Vidare indikerar resultaten att dessa anledningar kan vara att bygga på platsens ”image”, attrahera kunder, belysa vissa aspekter och för att erbjuda det där lilla extra som bidrar till kundens förnöjelse.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)