Development of a user-friendly business development process
Abstract: Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur en processbeskrivning för ett affärsutvecklingsteam kunde göras användarvänlig. Forskningen inkluderar både en undersökning om vilka förändringar som kan göras på processbeskrivningen för att göra den mer användarvänlig, samt en utredning om hur förändringsarbetet ska genomföras för att uppnå en användarvänlig processbeskrivning. Examensarbetet genomfördes som en fallstudie där en affärsutvecklingsprocess undersöktes och förbättrades. Processen tillhörde ett litet team, kallat Business Development, på avdelningen New Business på Fortum. Forskningen startade med en analys av vilka problem de anställda upplevde med den aktuella processbeskrivningen. När dessa problem hade identifierats, genomfördes en litteraturstudie där litteratur inom olika områden gällande användarvänlig design granskades för att förstå hur problemen skulle kunna lösas för att göra processbeskrivningen mer användarvänlig. Litteraturstudien resulterade i utvecklingen av fyra kriterier som användes för att definiera användarvänlig design samt för att leda förbättringsarbetet av processbeskrivningen. Dessakriterier var: Behövd, Effektiv, Lär- och Användbar samt Visuell. Genom litteraturstudien kunde även två principer för förändringsarbetet tas fram; Användarinvolvering och Iterativ process. Dessa principer användes och testades under hela utvecklingsarbetet i denna forskning och användningen av dem anses ha varit en bidragande faktor till att processbeskrivningen blev användarvänlig. Kriterierna för användarvänlighet guidade de förändringar som gjordes på processbeskrivningen för att göra den mer användarvänlig. De stora förändringar som gjordes var att obehövliga metoder och verktyg togs bort, en mer strukturerad process skapades med metoder och verktyg organiserade i en logisk ordning i olika delsteg, milstolpar lades in i processbeskrivningen, en mer strukturerad mappstruktur för metoderna och verktygen skapades, en informationssida innehållande syfte, förutsättningar, instruktioner samt resultat skapades för varje verktyg, mer utförligt förklarade instruktionerna skrevs, exempeldokument skapades för varje verktyg, processflödet illustrerades, samt ett tydligt och konsekvent färgtema skapades för alla metoder och verktyg. Dessa var de stora förändringar som gjordes på processbeskrivningen, och då de anställda var mycket nöjda med den nya processbeskrivningen så tyder detta på att de förändringar som gjordes har resulterat i en processbeskrivning som är mer användarvänlig. De anställda har uttryckt att den nya processbeskrivningen är mer användbar än den gamla och därmed kan målet med att utveckla en mer användarvänlig processbeskrivning anses uppnått.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)