Design Thinking in Business Innovation

University essay from Industridesign

Abstract: Med globaliseringen har världen snabbt förändrats och designerns roll är inte längre lika självklar. Vi har tittat på hur man kan expandera begreppet design och utnyttja designerns kvalitéer inom nya områden. Magisterexamensarbetet "Design Thinking in Business Innovation" syftar till att undersöka hur man kan utnyttja designyrkets kreativa och innovativa processer inom affärsutveckling. I vårt exjobb har vi jobbat med ett av Storbritanniens ledande vitvaruföretag, GDHA, och har tillsammans med marknadsföringsstudenter från Stockholms Universitet tagit fram affärsstrategier för hur de kan agera på en framtida marknad. Kombinationen av kreativt tänkande och traditionell affärsutveckling genererade nya innovativa koncept med syfte att utifrån företagets förutsättningar stärka dess konkurrenskraft och skapa nya affärsmöjligheter. "Design Thinking in Business Innovation" resulterade i en ny arbetsmetod samt tre koncept som visualiserar resultatet av en kreativ affärsutvecklingsprocess. Dessa koncept sträckte sig från konventionell produktutveckling för differentiering till utveckling av nya försäljningskanaler samt en helt ny affärsidé som bygger vidare på GDHAs kärnverksamhet. Koncepten konkretiserades i form av en modell av ett kylskåpskoncept, samt tre stycken animerade kortfilmer.Som ett resultat av vårt exjobb har vi startat Remotel, ett design kontor som fokuserar på affärsutveckling genom användarorienterad research, kreativa processer och visuell kommunikation (mer info på www.remotel.se).

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)