Ambush Marketing Strategies’ Misleading Influence on Consumers

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Att marknadsföra sig genom event och att agera officiell sponsor, anses vara en toppmöjlighet för företag. Det får företag att nå ut till en stor skara potentiella kunder och på så vis uppnå sina mål. Ett annat och relativt nytt begrepp inom marknadsföring är så kallad ambush marketing. Det förekommer när ett företag medvetet eller omedvetet framstår som en officiell sponsor inför- eller under ett evenemang. Genom reklam och kampanjer som förknippas med ett visst evenemang uppfattas de som officiella sponsorer trots att de inte bistår med något finansiellt stöd till evenemangets ägare.
Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse inom ämnet ambush marketing vid större sportevenemang. Studien som har genomförts har en kvalitativ ansats och den empiriska datan har samlats in genom fokusgrupper. För att analysera den insamlade datan, har vi använt oss av en så kallad “within-case”-analys.
Studien visar att strategier inom ambush marketing på ett effektivt sätt får företag att vilseleda mottagarna, ur aspekten vem som spelar rollen som officiell sponsor. Dessutom visade studien att två av de fyra strategier som diskuteras i studien är betydligt mer vilseledande och inger ett starkare intryck hos mottagarna.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)