Evaluation of an Electric Fuel Feed Pump as a Virtual Sensor
Abstract: Denna rapport undersöker den potentiella användningen av en elektrisk konstantvolymspump som en virtuell sensor i ett lagtrycks-bränslepumpsystem som ett sätt att eliminera flödes- och tryckgivare i systemet. Det är möjligt att få en korrekt uppskattning av tryck och flöde givet hastigheten och strömförbrukningen av en ideal pump, men i verkligheten finns det många fler parametrar kan variera, såsom läckage, bränsletemperatur och verkningsgrad. En modell har skapats i Simulink för att simulera tryck och flöde i hela systemet och en rigg byggdes för testning och validering av resultaten från modellen. Efter valideringen manipulerades parametrar i modellen för att fastställa noggrannheten av simuleringarna i de fall där värdena avviker från mätdatat, till exempel vid ökande/minskande bränsletemperatur och mellan ett nytt och ett igensatt bränslefilter. Absoluta felet beräknades sedan för att visa omfattningen av dessa avvikelser. Den erhållna data indikerar att en elektrisk pump kan användas som en virtuell sensor, om än inom vissa gränser. Modellen har visat sig vara användbar för att undersöka skillnader mellan ett flertal elektriska pumpar, effekterna av åldrande samt andra systemparametrar. Förslag på när och hur diagnostik ska köras för att upptäcka igensattning av bränslefilter i systemet ges. Avsikten är att minska slöseriet vid byte av filter som idag sker efter specika tidsperioder istället för när de upptäcks att vara igensatta.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)