Reducing Lead time in High-Mix Low-Volume Conformal Coating: A Study at PBA Production, SAAB Järfälla

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Abstract: Denna rapport är det avslutande momentet på civilingenjörsutbildningen Teknisk Design vid Luleå Tekniska Universitet. Projektet som rapporten beskriver bedrevs under 20 veckor från september 2015 till januari 2016. Syftet med detta examensarbete var att utvärdera och analysera en process för kretskortlackering hos Saab EDS i Järfälla, Sverige. Analysen gjordes med målet att hitta möjligheter för att reducera ledtiden och öka effektivitet och kapacitet i denna process.
Hos Saab EDS i Järfälla monteras kretskort som sedan används i system för elektronisk kringföring och motåtgärdssystem. Dessa system används i väldigt utsatta miljöer på militära flygplan och måste därför lackeras för att skyddas från den omgivande miljön. Kretskortlackering innebär att kretskorten täcks med en skyddande film och processen för att göra detta är i dagsläget både svår och tidskrävande men många manuella moment, trots att själva lackeringen sker med automatiserad utrustning. Företaget förväntar sig dessutom en ökning av produktionsvolym samt en högre produktkomplexitet inom en närstående framtid vilket gör att processen måste förbättras för att klara de nya kraven. Det är dock inte helt lätt att reducera ledtiden i denna process eftersom produktionen karakteriseras av hög variation och låg volym vilket innebär att många traditionella metoder för ledtidsreducering inte passar bra till situationen.
Projektet utfördes enligt en vanlig utvecklingsprocess och inleddes med en ingående genomgång av tillgänglig litteratur. Framförallt inom ämnena ledtidsreducering i hög variation/låg volym system samt effektivitet inom kretskortlackering. Sedan undersöktes och analyserades nuläget i processen med en blandning av välkända metoder som till exempel värdeflödesanalys och hierarkisk uppgiftsanalys. Nulägesanalysen resulterade i en kravspecifikation som pekade på de områden som hade störst potential för att reducera ledtid och allmänt förbättra processen. Lösningar utarbetades sedan med en hög participation från berörda parter för att försäkra resultatets realiserbarhet.
Slutresultat pekade på tre områden som krävde insatser för att förbättras, dessa var;
- En minskning av väntetid och förseningar i processen, vilket kan åtgärdas med ett planerings- och styrsystem. CONWIP ansågs vara mest passande med de hög variation/låg volym egenskaper som fanns i processen.
- Ökad kapacitet i maskeringsoperationen, vilket kan uppnås genom en uppgradering av lackeringsutrustningen till en med bättre precision, införandet av specialiserade maskeringsramar till komplexa kort och även genom införandet av en samarbetsprocess. Samarbetsprocessen skapar bättre kommunikation mellan konstruktions- och produktionsavdelningarna och ökar därmed tillverkningsbarheten.
- En minskning av härdtiden som idag är längre än vad som borde vara nödvändigt. Detta kan göras genom att investera i skåp som skyddar korten från kontaminering och klimatändringar, samt genom att utvärdera den nuvarande appliceringspolicyn för att minska antalet varv lack eller minska torktiden mellan varven. Till sist bör orsaken till kvalitetsproblem undersökas mer så de kan undvikas i framtida produkter.
Dessa förändringar kan potentiellt leda till en 80 % kortare ledtid (ca 17 dagar) och en 36 % högre kapacitet. De rekommenderade förändringarna är nödvändiga för att kunna hantera de förändringar som kommer ske inom produktfloran i en snar framtid,

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)