At the Threat of Piracy - Hire Issues in Time Charterparties

University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

Abstract: Allteftersom hotet från sjöröveri har växt under 2000-talet har rederinäringen tvingats hitta sätt att hantera och fördela riskerna. Denna uppsats behandlar branschens kanske främsta riskfördelningsinstrument (i förhållande till sjöröveri) – standardavtal och försäkringar. I första hand ligger fokus på standardavtalens klausuler om “off-hire”. I andra hand tas även frågor om kringliggande klausuler samt försäkringsfrågor upp. Uppsatsen strävar efter att besvara frågan om ett skepp, som är uthyrt på ett så kallat tidscerteparti (time charterparty), går off-hire till följd av ett pirattillslag. Vidare utreds i uppsatsen huruvida så kallad deviation – för att undvika pirattillslag – utgör grund för att ett fartyg på tidscerteparti ska gå off-hire. Slutligen berörs också hur försäkringar inverkar på dessa frågor. Frågeställningen härrör ur den intressekrock som uppstått i och med sjöröveriets uppgång kring Afrikas horn och det flitiga användandet av (standardavtals-) tidscertepartier som instrument för resurshantering inom sjönäringen. Ett av kännetecknen för ett skepp uthyrt på tidscerteparti är att det är skeppsägaren som förser skeppet med en besättning (inklusive kapten) medan det är förhyraren som instruerar kaptenen. Kaptenen, som alltså är anställd av skeppsägaren, ska lyda instruktioner från förhyraren. Häri består den centrala intressekonflikten där besättningars trygghet och stora värden står på spel. Uppsatsen inleds med ett par till största delen deskriptiva kapitel om dagens sjöröverisituation, tidscertepartier ur ett generellt perspektiv samt en specifik granskning av de standardavtal som ligger till grund för många av dagens certepartier. Här identifieras och problematiseras kring den intressekonflikt som beskrivits ovan. Vidare granskas rättsfall och doktrin utifrån uppsatsens frågeställning och med målet att finna vägledning i de fall där standardavtalen inte bistår med detta. Eftersom skeppsägares och förhyrares förhandlingspositioner är tätt sammankopplade med försäkringsmarknaden (de risker som inte kan avtalas bort kan kanske försäkras bort) ges läsaren en översikt av försäkrings-marknaden i ett av de avslutande kapitlen. Uppsatsen avslutas med ett diskussionskapitel, där uppsatsens frågeställningar besvaras, och ett avslutande slutsatskapitel där författarens slutsatser kort presenteras. Bland de standardavtal som granskats står det helt klart att ett skepp som utsätts för en piratattack knappast går off-hire av den anledningen. Inte heller de fall där kaptenen tar en omväg för att undvika pirater går skeppet off-hire. Dock ska påpekas att standardavtalens off-hire klausuler i många fall är mycket vaga och därmed måste kompletteras med så kallade ”rider”-klausuler för att avtalet med säkerhet ska få ovan angivna innebörd.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)