Strategier för bilsnåla städer

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: Denna uppsats syfte är att för min egen, men också för andra studenters, planerares och övriga intresserades, skull visa på vad det finns för strategier i planeringen för bilsnåla städer. Utsläppen från våra transporter är en stor bov i dramat när de gäller det alltmer akuta klimathotet. Bilen har, och har länge haft, en naturlig roll i våra liv men det utbredda bilberoendet skapar utöver utsläppsproblematiken även andra problem i staden såsom bristande säkerhet och attraktivitet. Så hur kan vi minska bilberoendet och hur kan vi planera för bilsnåla städer? Vad finns för strategier i svensk planeringspraktik och vilka insatser anses viktiga enligt forskning? I mitt arbete har jag genomfört en litteraturstudie där jag tematiskt har analyserat översiktsartiklar som behandlar hållbar transportplanering samt fyra svenska handböcker i bilsnål stadsplanering. Enligt de forskningsöversikter och handböcker som jag har analyserat finns flera övergripande teman vad gäller insatser för ett hållbart transportsystem, där egentligen alla är nödvändiga. För det första behövs en bättre integrerad styrning och samarbete vad gäller beslut, finansiering och planering. För det andra behövs insatser och satsningar på rätt typ av infrastruktur, exempelvis utveckling av kollektivtrafik, men man behöver även höja kollektivtrafikens och cykelns attraktivitet i jämförelse med bilens. Stadsbyggnadsfaktorer, såsom hur tätt man bygger och hur vägdragningar görs, påverkar också hur vi i staden nyttjar olika färdmedel. Färdmedelsval kan även påverkas, förutom genom att erbjuda alternativ till bilen, genom så kallade mjuka åtgärder vilket innebär information och kunskapsspridning till medborgare och företag. Slutligen så behöver alla insatser för ett hållbart trafiksystem bättre följas upp inom kommunen. Man behöver utvärdera vad insatserna har åstadkommit samt återkoppla till aktörer och medborgare. Jag har fått en förståelse för komplexiteten i planeringen för den bilsnåla staden och insett att det krävs parallella insatser och en gränsöverskridande planering för att uppnå hållbarhetsmålen vad gäller transporter. Avslutningsvis i min uppsats reflekterar jag kring vem man faktiskt planerar för när man talar om bilsnåla städer samt varför våra städer idag inte fullt ut korresponderar mot dessa nödvändiga insatser för städers attraktivitet och hållbarhet.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)