Mot ett gemensamt perspektiv: En studie bland de huvudsakliga aktörerna i Luleå

University essay from Luleå/Department of Business, Administration, Technology and Social Sciences

Author: Emma Johansson; Rebecca Stenberg; [2016]

Keywords: ;

Abstract: Att skapa ett varumärke kring en destination är på väg att få ökad vikt i dagens marknadsföringsvärld. Anledningarna till det är många, men mest utmärkande är det för städer, platser och regioner att öka antalet besökare, invånare och att dra åt sig ny företagsamhet. Att marknadsföra en destination är mer komplext är att göra det samma med en produkt och det inkluderar flera parter, så kallade intressenter. För att lyckas skapa ett varumärke kring en destination krävs att dessa intressenter kan samarbeta och sammanföra deras gemensamma intressen. För att gå vidare in i arbetet med att bygga ett varumärke krävs också att man vet vad varumärket bör innehålla; de nuvarande uppfattningarna och de önskade uppfattningarna av en destination.

För den här studien har Luleå använts som exempel, som önskar hitta de största intressenterna mest involverade i att skapa ett starkt varumärke kring Luleå, samt deras uppfattning om staden. Detta för att framöver kunna lägga grunden för det som skulle kunna bli arbetet med att bygga själva varumärket. De fyra stora intressentgrupperna i den här studien är invånarna i Luleå, besökare, hotellägare och kommunen. Två utmärkande områden, som delades av alla intressenter, identifierades tillsammans med några andra. Det första utmärkande området var den naturresurs som naturen själv utgör och Luleå har att erbjuda. Det andra utmärkande området var den för närvarande rådande bostadsbristen, som orsakar problem på flera nivåer för alla intressenter. Luleå behöver bygga vidare kring det faktum att man har en fantastisk natur att tillgå och göra det till den största styrkan i sitt varumärke. Man behöver också hitta ett effektivt sätta att hantera bostadsbristen på. Kommunen ansåg att Luleå är en ”hållbar kuststad i ständig utveckling” och de andra intressenterna påpekade naturen och Luleås möjlighet för utveckling.

  CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)