The YouTuber : A Qualitative Study of Popular Content Creators

University essay from Umeå universitet/Institutionen för informatik

Abstract: Den sociala videoplattformen YouTube firar i år sitt 10-årsjubileum och har under den tiden bildat en kraftfull kultur. Över en biljard användare som delar och tittar på videoklipp innebär att tusentals individer kan kalla webbplatsen YouTube för sin arbetsplats. Genom att skapa videoklipp som många tycker om bildas en enorm attraktion till vissa kanaler och utifrån detta genereras så kallade YouTube-kändisar. Den här kvalitativa studien dyker in i upplevelsen av att inneha en populär YouTube kanal genom att intervjua fem individer som besitter just en sådan. Är det verkligen drömjobbet som alla talar om? Resultaten visar en talande ökning av entreprenörskap på YouTube. För att bygga en publik krävs strategi och passion. Denna undersökning resulterar i en överläggande förståelse för hur deras personliga framgång har gått till, men även en aning om var YouTube är på väg i framtiden.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)