How a purchasing process can be automated and its effects on the supplier relationship

University essay from IHH, Företagsekonomi

Abstract: Företag verkar i en omvärld med snabb teknisk utveckling. Ett led i denna utveckling är att automatisera inköpsprocessen med olika IT lösningar. Nya koncept och elektroniska lösningar efterfrågas konstant av företagen för att kunna uppnå mer effektivitet i inköpsprocessen, känt som E-procurement management. Detta koncept har blivit allmänt utbrett i fordonsindustrin, vilket har sin orsak i att en bil är en system produkt med 20 000 beståndsdelar och där av många transaktioner vid inköp av dessa delar. För att kunna automatisera inköpsprocessen måste företaget undersöka och analysera vilka nya tekniska lösningar och vilka elektroniska hjälpmedel som finns. Med hänsyn till detta avser denna studie att fokusera på att analysera hur en inköpsprocess i fordonsindustrin kan automatiseras. Författarna har valt att titta närmare på tre olika elektroniska hjälpmedel. Därtill kommer studien innehålla att analysera vilken inverkan en viss produkt och leverantörs typ har på val av elektroniska lösningar. En annan väsentlig fråga som också kommer att diksuteras är hur vid en automatisering av inköpsprocessen påverkar leverantörsrelationen. Dessa frågor kommer att innebära att studera både köparen´s och säljaren´s perspektiv. Syftet med denna uppsats är att analysera hur en inköpsprocess i strategiska relationer i bilindustrin kan automatiseras, med hänsyn tagen till vilken typ av produkt och leverantör beträffande val elektroniska hjälpmedel. Vi kommer också studera den eventuella påverkan på kund - leverantör förhållandet som en automatisering kan leda till. För studien har en kvalitativ metod använts, detta för att få en mer precis och djupare kunskap i hur kund- leverantör relationen påverkas vid en automatisering. Författarna har genomfört intervjuer hos ett stort biltillverknings företag i Sverige, och med tre av deras leverantörer. Studien visade på att där finns ett flertal områden i inköpsprocessen som kan effektivieras. Två drivare har konstaterats som möjliga lösningar : Covisint och web-EDI. Vidare är det möjligt att dra slutsatsen att en automatisering av inköpsprocessen påverkar leverantörsrelationen. Författarna har dragit slutsatsen att företag inte bör rusa in i en automatisering, istället måste uppmärksamheten riktas till frågan om i vilken grad av automatisering som kan tillåtas utan att det får en negativ inverkan på relationen. Vidare bör företaget grundligt studera vilken elektronisk lösning som är mest passande, därtill med hänsyn till vilken typ av produkt och leverantör det handlar om.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)