Structural Assessment of a Concrete Bridge
Abstract: Olika metoder för tillståndsbedömning tillämpas på Gruvbron I Kiruna I norra Sverige. Bron har ett tvärsnitt som utgörs av en betongplatta som bärs av tre förspända betongbalkar. Bron har sex spann och dess totala längd är 121,5 m. Den byggdes 1959 och ett av spannen belastades till brott i juni 2014.
Tryckhållfastheten för betongen (fcc) har bestämts genom provtryckning av sex utborrade cylindrar och flytspänningen för armeringen (fy) har bestämts genom provdragning av fem stavar av bygelarmering med diametern 10 mm. Betongen draghållfasthet (fct) har uppskattats utgående från tryckhållfastheten.
Tvärkraftskapaciteten (V) för en av de tre bärande balkarna har beräknats enligt förenklade modeller i tre normer: (1) den svenska BBK 04, (2) den europeiska EC2 och (3) den internationella fib Model Code 2010. En av förenklingarna består i att förspänningskraftens positiva inverkan delvis har försummats.
Tre uppsättningar materialvärden har använts: (I) normenliga dimensioneringsvärden för använda material, (II) karakteristiska provade värden samt (III) medelvärden och spridningar bestämda från de utförda provningarna.
Vid provningen uppnåddes totalt belastningen 13,4 MN. Om en tredjedel av kraften antas vara buren av var och en av de tre balkarna och tvärkraften mitt i spannet antas vara hälften av lasten fås att tvärkraftskapaciteten var ca Vt ≈ 13,4/6 = 2,23 MN. De använda förenklade modellerna ger alla resultat som ligger mycket på säker sida. Detta beror delvis på förspänningens inverkan försummats.
CLICK HERE TO DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (in PDF format)