Essays about: "barn och förskola"

Showing result 1 - 5 of 58 essays containing the words barn och förskola.

  1. 1. THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTION REGULATION AND EPISODIC MEMORY FROM A DEVELOPMENTAL PERSPECTIVE: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW

    University essay from Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Author : Pamela Sumaili; [2023]
    Keywords : Emotion; cognitive reappraisal; emotion expression; memory; autobiographical memory; individual differences; development; middle-childhood; adolescence; preschool; adult; känslor; kognitiv omvärdering; känslouttryck; minne; självbiografiskt minne; individuella skillnader; utvecklig; mellanbarn; ungdom; förskola; vuxna;

    Abstract : Abstract The relationship between emotion and memory has been the subject of several fascinating investigations for decades now. From a developmental perspective, research has demonstrated that episodic/autobiographical memories improve in typically developing children from an early age through adulthood. READ MORE

  2. 2. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark

    University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Author : Anna Norrgren; [2023]
    Keywords : samnyttjan; samnyttjande; samverkan; skolgård; förskolegård; lekmiljö; barn; gestaltning;

    Abstract : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. READ MORE

  3. 3. Det är okej, men inte optimalt. Samnyttjande av parkmark mellan förskola och närboende i Umeå

    University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Author : Victor Unosson; [2023]
    Keywords : samnyttjande samutnyttjande; förskola; förskolegård; närområdespark; park; barriär; säkerhet; barn;

    Abstract : Samnyttjande är ett relativt nytt planeringskoncept som erbjuder större möjlighet till fler funktioner på mindre yta. Förskolor och parkmiljöer är två funktioner som måste ta plats i en stad samt besitter stora värden – de kräver däremot stora arealer. READ MORE

  4. 4. Möjligheter och svårigheter med odling på två förskolegårdar i Mellansverige : en intervjuundersökning av Backa förskola och Ringmurens förskola

    University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Author : Clara Bornfeldt Persson; [2022]
    Keywords : odling; förskolor; barn; lagstiftning;

    Abstract : Barns utveckling kan påverkas positivt av odling som pedagogiskt verktyg, varför förskolor är en lämplig plats att använda odlingar på. Det finns både lagar som kan uppfyllas genom odling med barn, och lagar som begränsar användningen av odlingar. READ MORE

  5. 5. Lekmiljöer formar framtida generationer : en undersökning kring utvecklande lekmiljöer och förskolegårdar i ett Uppsala som förtätas

    University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Author : Louise Zetterling; Oskar Berg; [2022]
    Keywords : Affordance; barns utveckling; lekmiljö; förskola; naturkontakt; förtätning;

    Abstract : Denna uppsats avser att, genom en litteraturgenomgång, genomförda intervjuer och påföljande analys, undersöka hur lekmiljöer bör utformas för att öka möjligheten för barn i förskoleåldern att utvecklas och lära. Intervjumaterialet är insamlat från pedagoger som jobbar på förskolebussarna, ett koncept där Uppsala kommun tillhandahåller bussar designad att fungera som en vanlig förskola som kan ta barnen till skogsområden eller lekmiljöer i och utanför staden. READ MORE