Essays about: "jordbrukskooperation"
Showing result 1 - 5 of 11 essays containing the word jordbrukskooperation.
-
1. Granngården AB : inköpsbeteendet hos Svenska Lantmännens medlemmar
University essay from SLU/Dept. of EconomicsAbstract : Granngården AB är ett företag inom den kooperativa organisationen Svenska Lantmännen (SvL). Granngårdens affärsidé är att vara en närservicebutik till lantbrukare men har även ett sortiment som riktar sig till alla med ett intresse inom hus, djur och trädgård. READ MORE
-
2. Beslutsfattande i kooperativa organisationer : MO-styrelsernas beslut om transportdebiteringssystem
University essay from SLU/Dept. of EconomicsAbstract : Studiens syfte är att utreda hur de olika marknadsområdenas styrelser fattar beslut om transportdebiteringssystem, varvid ett starkt fokus ligger på de faktorer som påverkar beslutsfattandet, samt vilka förklaringar det finns till att just dessa faktorer vägs in. Studien bygger främst på agentteorin, äganderättsteorin och garbage can-modellen. READ MORE
-
3. Förlagsinsatser : möjligheter för ett kooperativt finansieringsinstrument
University essay from SLU/Dept. of EconomicsAbstract : Studiens syfte är att utreda möjligheterna och begränsningarna för svenska lantbrukskooperativa företag att använda sig av förlagsinsatserna. Fyra företag är i fokus, nämligen Södra och KLS, vilka har använt sig av instrumentet, samt Swedish Meats och Svenska Lantmännen, vilka har aktuella överväganden att göra detsamma. READ MORE
-
4. Förtroendemannaorganisationer : en jämförelse mellan Swedish Meats och Danish Crown
University essay from SLU/Dept. of EconomicsAbstract : Studiens syfte är att utreda hur de egenskaper, som kännetecknar Swedish Meats förtroendemannaorganisation, påverkar företagets framgång i termer av volym- och medlemsutveckling. Denna utvärdering görs genom en jämförelse med Danish Crowns förtroendemannaorganisation. READ MORE
-
5. Strategiska allianser : fallet Skånemejerier
University essay from SLU/Dept. of EconomicsAbstract : Syftet med denna uppsats är att hitta faktorer som är av vikt för att Skånemejeriers samarbeten med andra aktörer ska bli framgångsrika. Bakgrunden är de förändringar som fallföretaget bör söka genomföra för att få bukt med såväl lönsamhetsproblem som marknadspositionen. READ MORE