Essays about: "lekmiljöer"
Showing result 1 - 5 of 52 essays containing the word lekmiljöer.
-
1. Skogslekplatsen : ett idéförslag för en lekmiljö i Hammarbyskogen
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : Med förtätning av städer riskerar grönområden att minska i storlek och antal. Det kan leda till sämre förutsättningar för barns lek, vilket kan påverka deras hälsa och utveckling negativt. Att vistas eller leka i naturen har visats sig ha flera positiva effekter. READ MORE
-
2. Levande historia i Nilstorp : biologiskt kulturarv och hållbar stadsutveckling i 1950-talets omsorgsfulla stadsplanering
University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Abstract : Kulturhistoriska miljöer återfinns i många olika skepnader i dagens samhälle och gemensamt för alla kulturhistoriska miljöer är att de på ett eller annat sätt har formats eller skapats av människan. Biologiskt kulturarv är en del av vår kulturhistoria och handlar om hur människan nyttjat naturen för eget behov och brukande. READ MORE
-
3. Mångfunktionella lekytor i den urbana staden : en studie av hur funktionerna lek och ekosystemtjänster samverkar
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : Den ökade urbaniseringen medför flera hållbarhetsutmaningar gällande utvecklingen av våra städer och samhällen. Förtätning är det rådande stadsbyggnadsidealet då det anses hantera urbaniseringstrenden utmaningar. READ MORE
-
4. Boendesegregationens effekter på medborgarinflytande med avseende på lekmiljöer : jämförande analys av inkommande felanmälningar, synpunkter och frågor
University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentAbstract : Boendesegregation är ett problem som behöver belysas för att uppnå större jämlikhet i samhället. Barn i utsatta områden riskerar att få sämre förutsättningar med lägre delaktighet i samhället i stort, vilket påverkar deras vuxna liv. READ MORE
-
5. Värdet av naturmöten för barn på skolgården
University essay from SLU/Dept. of People and SocietyAbstract : "If children don’t grow up knowing about nature and appreciating it, they will not understand it. And if they don’t understand it, they won’t protect it. And if they don’t protect it, who will?" (Attenborough 2014) Arbetet är uppbyggt kring barns syn på deras skolgårdar. READ MORE