Personallönsamhet : en viktig del i helheten

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Dagligvaruhandeln erbjuder ett stort antal arbetstillfällen i Sverige och antalet anställda i branschen ökar i stadig takt. Svensken ägnar i genomsnitt två och en halv vecka per år åt att handla och livsmedelsförsäljningen i landet ökar. Ur ett konkurrensperspektiv innebär detta att det är av stor vikt att erbjuda kunden en positiv upplevelse i butik, något som till stor del påverkas av personalen. ICA är Sveriges ledande aktör inom dagligvaruhandeln och ett av Sveriges starkaste varumärken. Inom ICA-koncernen agerar ICA-handlarnas Förbund som ett kommunikationsled mellan handlare och ledning. För att fortsätta växa och förbli en attraktiv arbetsplats är det av intresse för ICA att erbjuda personalvårdande investeringar som i sin tur kan leda till ökad motivation samt förbättrad arbetsprestation. Syftet med uppsatsen är att på uppdrag av ICA-handlarnas Förbund beskriva hur ICA-handlarna förhåller sig till personalvårdande investeringar och att utreda om det finns en koppling mellan personalvårdande investeringar och ICA-butikernas ekonomiska lönsamhet. Målsättningen är att ge ICA-handlarnas Förbund ett underlag som kan användas i dialogen med ICA-handlare. En underliggande ambition är att ge grund och idéer till vidare forskning. För att besvara syftet kommer följande forskningsfrågor att behandlas: • Vilka personalvårdande investeringar genomför ICA-handlarna idag? • Hur ser ICA-handlarna på den ekonomiska vinning som personalvårdande investeringar medför i förhållande till kostnaderna? • Hur kan effekterna av personalvårdande investeringar mätas i ekonomiska värden? Det empiriska avsnittet i uppsatsen baseras på en fallstudie med utvalda ICA-handlare inom butiksprofilen Supermarket med butiker situerade i Uppsala. Genom kvalitativa intervjuer och studerande av lönsamhetsrapporter har teoretiska ramverk samt nyckeltalsanalyser använts för att uppnå studiens syfte. Resultatet av undersökningen visar att de för studien utvalda ICA-handlarna på ett medvetet sätt hanterar personalfrågor genom tillämpning av olika strategier. De utvalda butikerna ligger samtliga på en lönsamhetsnivå som överstiger ett genomsnitt som tagits fram för 156 Supermarket-butiker i Sverige. Då butiker i studien är belägna inom samma geografiska område är det inte möjligt att med säkerhet generalisera resultatet till samtliga ICA-butiker i Sverige. Vidare dras slutsatserna att det i de utvalda fallen går att se ett samband mellan personalvårdande investeringar och den ekonomiska lönsamheten i butik.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)