Identifying Users, Customers and Stakeholders : A Case Study of Salta Friends AB’s Application for the Persons with Disabilities

University essay from KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Abstract: När man utvecklar en applikation för informations- och kommunikationsteknik (ICT) som syftar till att hjälpa funktionsnedsatta individer är det viktigt att ta hänsyn till deras utmaningar och behov. Samtidigt är det också viktigt att förstå svårigheten i att utforma en universell ICT-applikation som ska passa dem alla på grund av deras motstridiga behov och kapacitet. Dessutom har många av dem ekonomiska svårigheter. Därför uppstår frågan om hur man prissätter dessa ICT-applikationer. Denna forskning bygger på en fallstudie av en ICT-applikation som utformats av Salta Friends AB som arbetar med att öka det sociala engagemanget för personer med funktionsnedsättning. Studien är kvalitativ och 15 intervjuer av olika intressenter till applikationen har genomförts. Dessa intervjuer gav insikter som hjälpte till att kartlägga deras olika behov och utmaningar. Utmaningarnas fokus ligger på de allmänna, sociala och tekniska kontexterna som slutanvändaren möter. Baserat på dessa insikter har ett antal faktorer tagits fram som man bör beakta då man inriktar sig på lämpliga kunder och användare till ICT-applikationer. Dessutom diskuteras alternativa inkomstkällorna som kan finnas för dessa applikationer för några identifierade kunder. Slutligen förklaras varför det underlättar att involvera de funktionsnedsatta individerna i ett tidigare skede i produktutvecklingsprocessen vid valet av lämpliga kunder och användare samtidigt som man tar fram rätt prissättningsmodell. Forskningen ger också förslag till den Salta Friends AB nästa steg i detta arbete.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)