Gefleortens Mejeriförening : Orsaken bakom fusionen med Arla Foods

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Den svenska mejerimarknaden har förändrats snabbt och radikalt. Allt fler kooperativa företag försvinner och ett fåtal större aktörer kvarstår. De mindre kooperativa företagen som inte klarar att konkurrera pressas till att fusionera eller köpas upp. Gefleortens Mejeriförening är en av många mindre kooperativ som inte har kunnat anpassa sig till marknadsutvecklingen. Gefleorten hade inte kunnat klara sig på egen hand och för att undvika konkurs valde föreningen att fusionera med Arla Foods. Denna studie undersöker orsakerna bakom fusionen. Dagligvaruhandelns makt har ökat explosionsartat genom bland annat handelns egenmärkta varor. Detta har försatt Gefleortens i en beroendeställning till dagligvaruhandeln. Den främsta orsaken bakom fusionen mellan Gefleortens och Arla är transaktionsspecifik inlåsning. Gefleortens har inte kunnat följa med marknadsutvecklingen, på grund av att föreningen inte kunde investera tillräckligt mycket. Detta har lett till att föreningen blivit låst till befintlig produktion. Investering i alternativ produktion och samhandelspartner visade sig för riskfylld, vilket resulterade i fusionen med Arla. Genom att undersöka de kooperativa egenskaperna i Gefleortens organisation dras slutsatsen att vagt definierade äganderätter med tillhörande problem såsom portföljproblemet och gratispassagerarproblemet kan ha bidragit till fusionen. Empiri visar varierande intressen inom medlemskåren och olika grad av engagemang bland medlemmarna. Därmed kan beslutsprocessen ha försvårats, vilket kan ha hämmat Gefleortens verksamhetsutveckling. Dock visar studiens resultat att vagt definierade äganderätter inte alltid är orsaken till problem inom kooperativa företag. Detta studiens bidrag till litteraturen. Den teoretiska referensramen som använts är transaktionskostnadsteori och äganderätts- och agentteori. Teorierna utgör grunden för en teoretisk syntes som prövas i en kvalitativ undersökning varvid data insamlats via telefonintervjuer. Urvalet av respondenter omfattar Gefleortens och Arla Foods ordförande samt medlemmar i Gefleortens. Respondenterna valdes ut genom massmedia och rekommendationer tills nya data inte tillförde ny information.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)