Entreprenörskap på landsbygden : en studie av tre landsbygdsföretag

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Tidigare dominerades landsbygden av jord- och lantbruksföretag och sysselsatte ca 2,4 miljoner människor. Idag arbetar knappt 40 000 människor inom detta område, då lönsamheten är svag. Det har medfört att många andra typer av entreprenörskap har blivit vanliga på landsbygden, som exempelvis turism- och entreprenadverksamheter. Landsbygden kan anses vara en svår kontext att bedriva en entreprenöriell aktivitet i. Detta då landsbygdens sociala samt ekonomiska förutsättningar skiljer sig åt jämfört med städernas. Andra skillnader kan ses i tillgången av resurser, de långa avstånden mellan stad och land samt den bristande infrastrukturen och svaga lönsamheten. Syftet med denna studie är att undersöka hur företag bedriver sina entreprenöriella aktiviteter på landsbygden samt att belysa möjligheter och svårigheter som är förknippade med denna kontext. För att uppnå detta syfte har fallstudier gjorts på tre landsbygdsföretag. Därefter har en litteratgenomgång genomförts inom ämnena landsbygd och entreprenörskap. Litteraturgenomgången diskuteras sedan med hjälp av resultatet från de tre fallstudierna. Uppsatsen har utgjorts av en kvalitativ studie där tre halvstrukturerade intervjuer har genomförts med företagets entreprenörer på Gårdsjö älgpark, Rånäs stall och seminstation samt Hamralpaca. De möjligheter och svårigheter som har identifierats i denna studie överensstämmer med tidigare forskningsresultat. Skillnader som entreprenörerna upplever mellan landsbygden och staden är något som också bekräftats och är förenlig med tidigare studier. De tre studerade företagen visar tydlig innovationsförmåga och kreativitet. Dessa egenskaper har visat sig vara viktiga faktorer för att klara av att överbrygga landsbygdskontextens svårigheter, men också ett sätt att uppfatta och se möjligheter samt behov. Studien påvisar även att landsbygdens rumsliga kontext är av betydelse för den entreprenöriella aktiviteten. De tre studerade företagen är belägna i natursköna områden, vilket har medfört konkurrensfördelar då lugn, tystnad och frihetskänsla är något som kunderna efterfrågar. Entreprenörerna själva anser också att gårdarnas geografiska plats bidrar till en förhöjd livskvalitet för dem och deras familjer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)