Vad efterfrågar en skogsägare hos en förvaltare och förmedlare? : en kundundersökning av Meraskogs kunder

University essay from SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Abstract: Hur skogsägare upplever kontakten med olika skogsföretag och vad de anser vara viktigt i kontakten med dessa kan oftast inte besvaras med ett enhetligt svar. Skogsföretaget Meraskog är ett relativt nyetablerat företag som nu har kommit till ett skede då en undersökning gällande vad deras kunder har för tankar och åsikter kan vara lämplig att genomföra. Detta för att skapa en vetskap om vad just deras kunder värdesätter och efterfrågar och med hjälp av detta kunna utveckla företaget. Syftet med undersökningen var dels att undersöka i vilken utsträckning markägare kände sig tillfredsställda gällande såväl bemötande som tjänster utförda av Meraskog, men även att undersöka vad de efterfrågade och värdesatte hos ett skogsföretag. Undersökningen baserades på intervjuer per telefon samt studier av tidigare undersökningar. Undersökningen ägde rum våren 2013 och totalt kom 45 stycken av Meraskogs kunder att delta. Intervjun hade inslag av både kvalitativ samt kvantitativ karaktär. Som helhet uttryckte Meraskogs kunder att de till stor del varit nöjda med Meraskog och deras prestationer. De främsta anledningarna till valet av Meraskog som partner har varit närheten till företaget, relationer till anställd samt bra avtal. Egenskaper som ansågs vara viktiga hos en skogsrådgivare var kunnighet, ärlighet samt pedagogik. Det som hade varit viktigt hos ett skogsföretag var ett bra pris, kunnighet samt bemötande.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)