Solvallas pre- and primary school

University essay from KTH/Arkitektur

Abstract: Solvallastaden är en ny stadsdel som planeras i Stockholms västra förorter, i närheten av Bromma flygplats. Idag ligger Sveriges största arena för travsport i området. Framöver kommer området prioritera grönska, möjligheter till idrott, framkomlighet till fots och bostäder.   I den nya stadsdelen planerar vi en kombinerad lågstadie- och förskola, planerad för 240 barn i åldrarna 1 - 10 år. Tomten ligger i direkt anslutning till en lummig skog och ett planerat parkstråk. Den omgivande bebyggelsen består av bostadskvarter i olika höjd. Bebyggelsen närmast skogen är 5 våningar för att sedan etappvis bli högre mot vägen.   Jag ville frigöra så mycket gårdsyta som möjligt, och har arbetat med en byggnad som omgärdar skolgården. Tillgången till skogen och möjligheten att utnyttja den som en förlängning av skolgården gjorde att jag har valt att öppna upp   Den smala byggnaden sluter sig runt en gemensam, skyddad gårdsmiljö. Två portiker leder in besökaren utifrån, och kan också öppnas och bli helt genomgående in till gården. Från gatan skymtar innergården genom den dubbelglasade dörren.   Byggnaden stiger i höjd i en spiralliknande sekvens. Den lägre delen är för förskolan, den högre för de äldre barnen. De varierande takhöjderna skapar olika rumsliga upplevelser interiört.   Fasaden består av olika nyanser av rosa klinkerplattor i fiskbensformationer. Fönsersättningen är anpassad efter barnen i olika åldrar; på vissa ställen går fönstren från golvnivå till 100 cm, så att bara de små barnen ser ut.   Taket är väldigt synligt och en central del av gestaltningen. Vattnet blir ett pedagogiskt element, som samlas in i en grund damm i ett hörn på gården.   Jag har delat upp förskolan och F-3-klasserna i olika längor. Som sammankopplande länk ligger gemensamma funktioner som mat- och gympasal, förråd, lärarrum, kök och så vidare. Den lägre delen där förskolan huserar, mot sydost, möjliggör en ljus gårdsmiljö.   Alla bas-, grupp- och lekrum är placerade i ett band mot den omhuldande ytterväggen. Kommunikations och vistelseytor ligger som ett skikt mellan innergården och rummen, där gården hela tiden är närvarande. Lärandemiljöerna har ett genomgående ljusflöde, med glaspartier som öppnar upp mot korridorerna och gården.   Korridorerna som binder samman gården och undervisningsrummen skapar utrymme för umgänge. I skolan finns en böljande bänk med förvaring längs hela korridoren. På utvalda ställen vidgas korridoren, så att små fickor med väggyta för utställningar skapas.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)