Gymnasieelevers attityder till jobb inom skogsbranschen

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Många skogsföretag är dåliga på att marknadsföra sig som arbetsgivare. Detta har lett till att de skogsjobb som finns är okända för många ungdomar, vilket leder till ett dåligt intresse och svårigheter att rekrytera till skogliga utbildningar. Huvudsyftet med detta arbete är att belysa hur gymnasieungdomar ser på svenskt skogsbruk som en framtida arbetsgivare. Syftet är även att beskriva gemensamma nämnare för de ungdomar som kan tänka sig en skoglig bana. Detta i sin tur syftar till att ge underlag för effektivare informationsinsatser om det svenska skogsbruket i syfte att öka ungdomars vilja att söka sig till denna bransch. Vi har gjort en fallstudie med en enkätundersökning i både Gävleborgs och Västerbottens län där en totalundersökning i en klass på fordonsprogrammet, naturvetenskapliga programmet, samhällsvetenskapliga programmet för respektive län gjorts. Teknikprogrammet samt naturbruksgymnasiet är enbart representerade i Gävleborgs län. Vi har även använt oss av en referensgrupp med Jägmästar- och Skogsmästarstudenter. I vårt arbete har vi sett att det finns en stark koppling mellan ett skogligt intresse och naturlig anknytning till skogen i form av anhöriga som jobbar med skog och/eller skogsägande inom familjen samt fritidsintressen kopplat till skog. Gymnasieelevernas uppväxtplats verkar ha stark påverkan på huruvida de skulle kunna tänka sig att jobba med skog eller ej. En låg kunskapsnivå om skogssektorn kunde generellt ses hos gymnasieeleverna. Gymnasieeleverna efterfrågar marknadsföring från skogsnäringen själv i form av att få göra studiebesök eller få besök från skogsnäringen eller personer som går en skoglig utbildning i skolan.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)