Betydelsen av naturkontakt i tidig ålder för framtida naturanknytning

University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Abstract: I Norden har vi länge haft en kultur som sagt att utomhusvistelse och friluftsliv har en positiv inverkan på vårt välbefinnande och vår hälsa. Genom denna kultur uppmuntras barnen i tidig ålder att tillbringa mycket tid utomhus och naturen blir en självklar plats för lek i många familjer. Att barnen får möjlighet till att på egen hand upptäcka naturen, att de upplevelser som skapas där är positiva och att en närstående vuxen uppmuntrar till utforskande av naturen, är nycklar till att utveckla en god naturkontakt. Vilken betydelse har naturkontakt i barndomen för naturanknytning som vuxen? Det finns inget konkret svar, utan kopplingen är komplext och beror på många olika faktorer. Studier har dock visat på att naturkontakten i barndomen i många fall har varit den bidragande faktorn till vuxnas miljöengagemang. Vilka aspekter påverkar naturkontakten? Det är många olika aspekter som samverkar för att bygga upp naturkontakten. De som kan ses som viktiga är: omgivningen, närstående vuxna och kulturen. Dessa tre innefattar i sin hand ytterligare aspekter. Arbetet undersöker huruvida det är viktigt med naturkontakt hos barn för att de som vuxna ska känna en koppling till naturen och ha ett miljöengagemang. Frågan om vilken typ av naturkontakt som är av betydelse och hur den skapas, tas också upp. Målet är att se om det finns en koppling mellan naturkontakt i barndomen och naturanknytning som vuxen, för att förstå den eventuella relationens betydelse för naturanknytning. Arbetet bygger på litteratur och kompletteras av två intervjuer som bidrar till diskussion.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)