Good Practices for Innovation Initiatives : Lessons from a Well-known Telecommunications Company
Abstract: Att vara innovativ har visat sig vara en viktig del för företag som vill behålla sin konkurrenskraft. Vad företag och framför allt stora globala företag måste inse är att de riskerar att minska deras innovativa kultur när de har innovationsprocesser som kännetecknas av mekaniska strukturer såsom formalitet och byråkrati. Litteraturen behandlar detta område, men bara ytligt, när den föreslår olika element som förbättrar en innovativ kultur.
Syftet med denna forskning var att finna vilka innovationsinitiativ i det tidiga skedet av innovationsprocessen som kan anses vara god praxis för att förbättra den innovativa kulturen i ett stort globalt företag. För att undersöka detta har denna studie identifierat vilka problem ett stort globalt företag har med sin innovativa kultur och vilka innovationsinitiativ som kan lösa dessa problem. Undersökningen genomfördes som en explorativ och deskriptiv fallstudie på Ericsson med 21 nyckelpersoner, som deltagit i kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Under dessa intervjuer kunde både problem med innovativ kultur och innovationsinitiativ, som för närvarande används, identifieras. Denna studie identifierade fyra stora problem ett stort globalt företag har med sin innovativa kultur och dessa var; avdelnings-separation, tidsbegränsningar, begränsat slack i pengar och bristfälliga prestationsmått. Denna studie visade också vilka kategorier av initiativ som skulle kunna lösa varje problem.
Resultatet var att avdelnings-separation skulle kunna lösas genom initiativ som förenar olika organisationer och leder dem mot samma mål. Det kan också hanteras av initiativ som rör intern förmedling, internt samarbete och roller som stödjer innovation. Beträffande tidsbegränsningar samt begränsat monetärt slack visade denna studie att dessa problem kunde hanteras på både ett reaktivt eller proaktivt sätt. Båda problemen skulle reaktivt lösas genom att införa implementeringsinitiativ. Detta inkluderar initiativ som består av att några anställda, som en del i deras formella arbetsbeskrivning, skall ta idéer och föra dem vidare, eller utveckla dem. Tidsbegränsningar kan vidare lösas proaktivt genom initiativ som introducerar slack-tid eller som allokerar tid för innovation i anställdas scheman. Beträffande begränsat monetärt slack, kan detta reaktivt lösas genom initiativ som introducerar monetärt slack för organisationer eller genom initiativ som går ut på att sponsra anställda som kommit med bra idéer för att de vidare skall kunna utveckla dem. Problemet gällande bristfälliga prestationsmått kan behandlas genom samma initiativ som tid- och pengaproblemen. Det kan naturligtvis också lösas genom att revidera de nuvarande prestationsmåtten och göra dem mer lämpade för innovationsarbete.
AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)