Ingen skola är en ö : en studie av förutsättningarna för projekt med närproducerad skolmat på Sollerö skola

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: Sedan nästan tjugo år arbetar pedagoger och kökspersonal på Sollerö skola med projekt som syftar till att öka miljömedvetenhet hos eleverna och servera dem närproducerad och näringsrik skolmat. Detta arbete består bland annat av odlingar där skolpersonal, elever och föräldrar tillsammans odlar potatis, lök, morötter och rotsaker till skolmåltiderna. Många av de engagerade i verksamheten uttrycker dock att de upplever motstånd från skolledning och kommuntjänstemän, vilket leder till frustration och osäkerhet kring verksamhetens framtida överlevnad. I denna uppsats undersöker jag hur de engagerade i verksamheten påverkas av Mora kommuns policy för verksamheten, hur viktigt skolledningens stöd är för verksamhetens fortlevnad, samt vilka strategier de engagerade använder sig av för att påverka sina förutsättningar. För att försöka förstå detta har jag vid två tillfällen besökt Sollerön och de platser som är aktuella för verksamheten, intervjuat sju personer som är eller har varit aktiva i Sollerö skolodlingar samt deltagit i ett verksam-hetsmöte. Med avstamp i Giddens struktureringsteori diskuterar jag hur kommun och skollednings brist på en aktiv policy gentemot arbetet med skolmaten påverkar förutsättningarna för verksamheten negativt; den blir beroende av de individer som för tillfället befinner sig på interna och externa nyckelpositioner; de engagerades tillit till kommuntjänstemän och skolledning minskar och de upplever en ökad otrygghet i sin vardag. Dock visar jag även hur bristen på aktiv policy kan skapa utrymme för mina informanter att påverka det system inom vilket de agerar och hitta långsiktiga strategier för verksamhetens överlevnad och utveckling. Slutligen diskuterar jag stånd-punkten att denna negativa påverkan inte är avsiktlig från kommunen och skolledningens sida, utan är en oförutsedd bieffekt av deras försök att för-hålla sig till sina ramverk och riktlinjer.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)